/ در همه / توسط
آخرین زمان ویرایش:

تست مایعات نافذ

تست مایعات نافذ

تست مایعات نافذ که به آن تست رنگ های نافذ نیز گفته می شود، مطمئن ترین روش جهت یافتن عیوب و ناپیوستگی هایی است که به سطح قطعه راه یافته اند. این روش به صورت گسترده ای به منظور تست کلیه مواد فلزی و غیر فلزی، مغناطیسی و غیر مغناطیسی که سطوح غیر متخلخلی دارند به کار می رود.
دراین روش بعد از تمیزکاری قطعه ، مایع نافذ روی سطح تست اعمال می شود . با اعمال زمان کافی ( Dwell time ) ، مایع نافذ به دلیل خاصیت موئینگی زیاد به درون تمام ناپیوستگی های سطحی نفوذ می نماید . سپس باید مایع نافذ اضافی را از روی سطح قطعه پاک نموده و ماده آشکارساز را اعمال کرد .پس از گذشت مدتی ماده آشکارساز ، مایع نافذ را از درون ناپیوستگی ها بیرون کشیده و نهایتاٌ علائم ناپیوستگی ها روی یک زمینه مناسب قابل رؤیت خواهند بود .

مواد نافذ به دو صورت مرئی و فلورسنت موجود می باشد. علائم تشکیل شده با مواد نافذ مرئی زیر نور سفید قابل بازرسی بوده در حالی که علائم تشکیل شده با مواد نافذ فلورسنت در محیط تاریک و زیر نور ماورای بنفش نمایان می گردند .

نوشته های مشابه

تست ذرات مغناطیسی

تست ذرات مغناطیسی تست ذرات مغناطیسی یکی از روشهای  NDT جهت تشخیص ترک ودیگر ناپیوستگیهای سطحی  وزیرسطحی در مواد فرومغناطیس…

جوش چیست؟

جوش چیست؟ تعریف جوش Introduction of Weld اتصال دو فلز همجنس یا غیر همجنس به یکدیگر و یا به ط.ر…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *