/ در سیالات / توسط
آخرین زمان ویرایش:

کریستال زدایی در چیلر های جذبی

کریستال زدایی در چیلر های جذبی

محلول جاذب در شرایط عملکردی عادی کریستال نمی کند. هنگامی که این وضعیت رخ دهد، معمولا محلول در داخل مبدل حرارتی کریستال کرده و جلوی جریان محلول غلیظ را از ژنراتور می گیرد . در این حالت محلول به درون یک لوله سرریز شده و مستقیماً به درون مخزن جاذب می ریزد. سپس پمپ محلول، محلول داغ را از درون لوله های مبدل حرارتی گذرانده و به طور خودکار گرمای محلول موجب رفع کریستال می شود. در صورتیکه پس از یک دوره طولانی خاموش دستگاه ، کریستال به وجود آید ( چنانچه عملیات رقیق سازی به درستی انجام نشده باشد یا در صورت قطعی برق) ممکن است کریستال باعث جلوگیری از چرخش روتور گردیده و حتی پمپ Overload نماید که این حالت می تواند عمل آن را مختل سازد.
در چنین شرایطی باید از دستورالعمل زیر پیروی نمود :
1- بدنه و لوله های انتقالی پمپ محلول را با بخار حرارت دهید . در هنگام کار با پمپهای بسته باید دقت بسیاری به خرج داد . هنگام حرارت دادن بدنه موتور با بخار باید دقت شود تا به هیچ وجه حرارت به موتور و کنترلهای آن به طور مستقیم داده نشود . همچنین به هیچ وجه نباید اتصالات فلنج را مستقیما حرارت داد . زیرا حرارت می تواند موجب از بین رفتن واشرها شود .
2- از حرکت موتور پمپ محلول اطمینان حاصل کنید . گردش پمپهای بسته از طریق مشاهده فشار خرووجی در شیر سرویس پمپ قابل تشخیص است زیرا به طور مستقیم نمی توان حرکت موتور را مشاهده نمود . یک فشار سنج را به شیر سرویس پمپ وصل کنید . در صورتیکه دکمه های روشن – خاموش پمپ بر روی تابلوی کنترل خاموش شده اند ، آنها را روشن ک نید . در صورتیکه موتور پمپ حرکت کند، درجه فشار سنج فشاری بیش از فشار اتمسفری را نمایش می دهد . در صورتیکه داخل پمپ و لوله های انتقالی و خروجی آن به طور کامل بسته شده باشند، درجه فشار سنج فشار 0 را نمایش م یدهد .
در صورتیکه بعضی از قسمتهای داخل پمپ گرفته باشند و بقیه قسمتها باز باشند، بروز خلاء عمیق می تواند نشان دهنده عدم گردش موتور باشد . در چنین شرایطی آن قدر به حرارت دهی به بدنه پمپ ادامه دهید تا فشار سنج ، عددی بالاتر از فشار اتمسفری را نشان دهد . به هیچ وجه دکه ریست پمپ را بیش از یک بار در هر 5 دقیقه آزاد نکنید . در صورتیکه مبدل حرارتی هم بسته شده باشد، با به راه افتادن پمپ محلول داغ در درون آن به جریان افتاد و کریستال بر طرف می شود.
در صورتیکه لوله انتقال دهنده محلول از مبدل حرارتی به افشانه جاذب بسته شده باشد، پمپ آن چگالیده کندانسور را خاموش کرده و دستگاه را در حالی که شیر کنترل ظرفیت آن را باز کرده اید، روشن کنید، کلید سایکل گارد را در حالت دستی (Manual) قرار دهید تا محلول رقیق شود.

دلایل ایجاد کریستالیزاسیون

یخ بستن و متبلور شدن آن را کریستالیزاسیون گویند و گرچه این عمل به دستگاه صدمه نمی زند، اما جریان محلول را مسدود می کند.
1- تخلیه نادرست، هوا و روغن که تقطیر ( کندانسه ) نمی شوند یا ضعیف بودن پمپ تخلیه در خلاء کردن آنها.
2. نوسانات زیاد درجه آب سرد.
3. شیر محلول اتوماتیک به طور ناصحیح میزان شده باشد.
4. رقیق شدن نادرست محلول لیتیم بروماید.

کریستاله شدن سیستم به طریق زیر مشخص می شود:
1- درجه حرارت آب سرد خروجی شروع به افزایش می کند.
2- سطح محلول در شیشه آب نما در ابزوربر کاهش می یابد.
3- ورودی پمپ محلول خالی می ماند و ایجاد سر و صدا می کند.

برای برطرف کردن کریستال ها به شرح زیر عمل کنید:
توجه داشته باشید که هرگز پمپ خلاء را راه نیندازید.
1- سنسور کنترل کننده آب سرد و کنترل کننده درجه حرارت پایین ( کم ) مایع مبرد را از غلاف خارج کنید ( برای جلوگیری از صدمه دیدن )
2- تمام ترمومترها و ترموستات ها که درجه بندی آنها کمتر از 210 درجه فارنهایت است، خارج کنید.
3- پمپ آب کندانسور و بادبزن برج را خاموش کنید.
4- پمپ آب سرد و پمپ محلول مایع مبرد در حال کار باشند.
5- شیر مایع را از طریق کلیدباز کنید.

این شیر به مایع مبرد اجازه میدهد محلول را رقیق کند. وقتی مکش پمپ مایع مبرد خالی شد، کلید را در وضعیت اتوماتیک قرار دهید و اگر حالت کریستاله شدید بود مرحله فوق تکرار شود.
در حالت های شدید یخ بستن، باید مبدل حرارتی یا محلول غلیظ یا هر دو گرم شوند. حرارت خارجی که در این حالت داده می شود، ممکن است از یک منبع بخار خارجی و یا یک مشعل تامین شود. در مواقعی که حرارت دادن بوسیله شعله انجام می گیرد، باید دقت شود که هیچ قسمتی بیش از حد داغ نشود. آنچه مسلم این است که قسمت هایی از خط مبرد کریستاله می شود ( خط محلول از ژنراتور به مبدل و خط محلول از مبدل به ادکتور )
در چنین مواقعی کنترلر شیر بخار (2prv) را در نظر بگیرید و کلید سرویس (1s) را در وضعیت سرویس بگذارید تا شیر بخار را باز کند و پمپ محلول را به کار بیندازد. مقدار بخار را دستی تغییر دهید ( شیر کنترل 2prv) تا به تدریج حرارت به 210 درجه فارنهایت برسد.
محلول داغ بین ابزوربر و ژنراتور بین مبدل جریان می یابد و از ژنراتور به ابزوربر، از لوله های ضد کریستالیزاسیون بر می گردد، برای تسریع از بین بردن کریستال ها بهتر است پمپ محلول به طریق زیر بکار گرفته شود:
1- وقتی محلول داغ از ژنراتور به ابزوربر بر می گردد، پمپ محلول را نگهدارید تا این محلول داغ بتواند در شکستن کریستال ها کمک کند.
2-بعد از اینکه محلول به داخل مبدل حرارتی رفت، پمپ محلول را بکار اندازید .
3- اعمال فوق را چندین بار تکرار کنید.

هنگامی که حرارت محلول به 150 درجه فارنهایت رسید، پمپ و بادرسان های برج را دوباره راه بیندازید. سنسور کنترل و تمام ترموستات ها و ترمومترها را در جای خود قرار دهید و تصحیح های لازم را انجام دهید تا از کریستاله شدن مجدد جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

چرخه نگهداری و تعمیرات

چرخه نگهداری و تعمیرات دانشگاه میشیگان با ارائه مقاله ای تحت عنوان    Continuous Improvement / Benchmarking    به معرفی سه چرخه…

روش محاسبه ظرفیت کولر گازی

روش محاسبه ظرفیت کولر گازی برای محاسبه ظزفیت كولر گازی پنجره ای و جدا از هم (اسپیلت) از جدول زیر…

نظری بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *