دانلود مقاله روغنكاري

توضیحات محصول

دانلود مقاله روغنكاري

14 صفحه word

فهرست

مقدمه

سيستم‌هاي روغنكاري

سيستم سوپاپ كاهش فشار

سيستم جريان كامل

سيستم ضايعات كامل (مصرفي)

اجزاي سيستم روغن

روغن‌هاي روان كننده

مقدمه

1- سيستم روغنكاري براي ايجاد روغنكاري و كاهش اصطكاك و خنك كردن تمام چرخ‌دنده‌ها، بلبرينگ‌ها و هزار خار ضروري است. هم‌چنين بايد توانايي اين را داشته باشد تا مواد خارجي كه اگر مثلا در جاي بلبرينگ يا جعبه دنده باقي مانده و مي‌توان باعث خرابي سريع شود را جمع‌آوري نمايد. به علاوه، روغن بايد اجزاي روغنكاري شده را كه از مواد مقاوم ضدخوردگي ساخته شده‌اند محافظت نمايد. روغن بايد اين كارها را بدون اين كه خودش به طور قابل ملاحظه‌اي از بين برود يا زوال يابد انجام دهد.

2- نيازهاي يك موتور توربو- ملخ‌دار تا حدودي با ديگر انواع موتورهاي توربين گازي هواپيما متفاوتند. اين موضوع به علت روغنكاري اضافه چرخ‌دنده‌هاي تقليل دهنده با بار زياد ملخ و نياز آن‌ها به منبع با فشار بالاي براي مكانيزم كنترل گام ملخ است.

3- بيشتر موتورهاي توربين گازي از يك سيستم روغنكاري گردشي محتوي روغن استفاده مي‌كنند كه در آن روغن در اطراف موتور پخش مي‌گردد و سپس توسط تلمبه‌هايي يا پمپ‌هايي دوباره به مخزن روغن باز ‌مي‌گردد. اگرچه بعضي موتورها از سيستمي استفاده مي‌كنند كه به نام سيستم ضايعات كامل يا سيستم مصرفي شناخته شده است كه در آن روغن پس از آن كه موتور را روغنكاري مي كند به بيرون ريخته مي‌شود.

4- دو نوع سيستم پايه گردشي وجود دارند كه به نام سيستم سوپاپ كاهش فشار و سيستم جريان كامل شناخته مي‌شوند. اختلاف و تفاوت اساسي بين آن‌ها در كنترل جريان روغن به بلبرينگ است. درهر دو سيستم درجه حرارت و فشار روغن براي كاركرد مطمئن و صحيح موتور حياتي هستند. وسائل و تداركاتي بنابراين به كار رفته‌اند تا اين مواد در كابين خلبان بتوانند مشاهده شوند.

سيستم سوپاپ كاهش فشار

5- در سيستم سوپاپ كاهش فشار جريان روغن به شكاف‌هاي سطح اتكاء (بلبرينگ) توسط محدود شونده فشار در خط تغذيه به يك مقدار كه براي آن تنظيم و طراحي شده است كنترل مي‌شود. اين كار توسط استفاده از يك سوپاپ كه توسط فشار فنر كنترل مي‌شود صورت مي‌گيرد كه اجازه مي‌دهد روغن به طور مستقيم از خروجي پمپ فشار به مخزن روغن باز گردد يا ورودي پمپ فشار البته وقتي كه به مقداري كه براي آن طراحي شده است برسد سوپاپ در مقدار فشاري باز مي‌شود كه مطابق با سرعت موتور در حالت بي‌بار است (idling).

بنابراين دادن يك فشار ثابت تغذيه در سرعت‌هاي معمول كار موتور را سبب مي‌شود. اگرچه افزودن سرعت موتور باعث مي‌شود فشار شكاف بلبرينگ (سطح اتكاء) به سرعت بالا برود. اين موضوع اختلاف فشار بين شكاف اتكاء و تغذيه جت را كم مي‌كند بنابراين سرعت جريان روغن را به بلبرينگ‌ها كاهش مي‌دهد و هرچه كه سرعت موتور افزايش مي‌يابد براي كم كردن اين…

اجزاي سيستم روغنكاري

12- مخزن روغن (شكل 4-8) معمولا روي موتور سوار مي‌شود و معمولا يك قسمت مجزا است اگرچه ممكن است هم‌چنين به صورت يك قسمت جدايي‌ناپذير از جعبه خارجي هم تعبيه شود. اين قسمت بايد ملزوماتي داشته باشد تا بتوان سيستم روغنكاري را خالي يا مجددا پر كرد. يك شيشه قابل ديدن يا يك عمق سنج هم‌چنين بايد به كار برده شود تا به روغن اجازه دهد قابل بررسي قرار گيرذ و بتوان آن را چك كرد. فيلتر هم مي‌تواند از نوع ثقلي و هم از نوع پر كردن با فشار باشد. در بعضي از موتورها هر دو نوع مورد ستفاده قرار مي‌گيرند.

ملزوماتي هم‌چنين ساخته شده‌اند تا يك مقدار مداوم روغن را در دسترس هواپيما قرار دهند و طوري طراحي شده‌اند كه در موقع پرواز به صورت وارونه بتوانند كماكان كار خود را انجام دهند. از آن‌جايي كه روغن با هوا در شكاف‌هاي اتكا مخلوط مي‌گردد يك وسيله براي از بين بردنهواي روغن در مخزن روغن تعبيه شده است كه هوا را از روغن برگشتي جدا مي‌نمايد.

13- پمپ‌هاي روغن براي كاركرد مؤثر موتور حياتي مي‌باشند. عدم كاركرد صحيح پمپ ها لزوم خاموش كردن سريع موتور را باعث مي‌شود. براي اين منظور ميله‌هاي محرك پمپ روغن توسط غلاف‌هاي عرضي و شيارهاي ضعيف همراه نيستند (بخش 7) زيرا بايد مقدار لازم روغن را به طور …

روغن‌هاي روان كننده

31- توربين‌هاي گازي قديمي از روغن‌هاي رقيق‌تري نسبت به موتورهاي پيستوني استفاده مي‌نمودند ولي هر دو آن‌ها از يك نوع نفت خام تهيه مي‌گشتند. همان طوركه توربين‌هاي گازي توسعه يافتند تا براي سرعت‌هاي بالاتر و حرارت‌هاي بالاتر كارايي داشته باشند اين روغن‌هاي معدني اكسيد مي‌شوند و فيلترها و راه‌هاي روغن را مسدود مي‌كردند. پيشرفت در ساخت روغن‌هاي مصنوعي (رقيق) با چگالي پايين توانستند بر مشكلات اساسي كه ب روغن‌هاي معدني داشتيم فائق آيند.

32- انتخاب روغن روان كننده نخست براي استفاده در روشن كردن موتور در درجه حرارت‌هاي خيلي پايين استفاده مي‌گشت وقتي كه چگالي روغن بالاست مي‌تواند در محيط هاي موتوري كه با درجه حرارت‌هاي بالا سر و كار دارد كار را ادامه دهد. براي فائق آمدن به اين نيازهاي اساسي لزوم تهيه خصوصيات روغنكاري پيشرفته و استفاده از افزودني‌ها به روغن مورد بررسي و…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قابل پرداخت می باشد و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

 

نظری بدهید