مکافایل

توضیحات محصول

دانلود مقاله طرح پاداش افزايش توليد (آكورد)

15 صفحه word

اهداف اين طرح

اين طرح بهبود در عوامل زير را تضمين مي كند:

الف) تعداد محصول توليد شد

ب ) نفر ساعت مصرفي براي هر محصول

لازم به ذكر است كه نفرساعت مصرفي براي هر واحد محصول در سال پايه معادل 26.7 ساعت براي هر نفر مي باشد كه امكان محاسبه اين نرخ براي سال جاري به دليل عدم همكاري مديريت آن واحد- وجود ندارد.

2) طرح پاداش بر مبناي ارزيابي ماهانه هر كارگر:

براي محاسبه پاداش بر اين مبنا لازمست عوامل زير را براي هر كارگر مورد بررسي قرار داد:

الف) رعايت ايمني در كار و رعايت بهداشت و نظافت

ب) رعايت كيفيت

ج) راندمان كار و نداشتن ضايعات

د) صرفه جويي و نداشتن شكست و ريخت قطعات و نگهداري از ماشين آلات و حسن امانت داري

ه) همكاري با مسئولين

و) حضور به موقع در محل كار و رعايت اصول اخلاقي

اين عوامل بطور روزانه از طرف سرپرست دايره- براي هر كارگر مورد سنجش قرار گرفته و درصدي براي هر يك از عوامل فوق به كارگر مزبور اختصاص مي يابد. در پايان هر ماه نيز بازدهي كارگر از ابعاد متفاوتي توسط قسمتهاي ذيل مورد سنجش قرار مي گيرد:

الف) سرپرست دايره

ب) مدير توليد

ج) واحد آماد

د) كنترل كيفي

ه) واحد انبار

و) واحد اداري

نهايتا يك جمع بندي نهايي توسط مديريت يا نماينده وي و يا هر دو نسبت به بازدهي شخص در قسمتهاي فوق صورت مي گيرد. سپس دايره كارگزيني محاسبات مربوط به پاداش متعلقه به هر شخص را انجام داده و پس از تآييد مديريت آنرا به قسمت مالي ارجاع مي دهد.

مشكلات موجود

الف) لازم به ذكر است كه در خط توليدي اين كارخانه هيچگونه تفكيكي جهت جداسازي دواير مختلف وجود ندارد و همجنين دواير مذكور از جهت ترتيب چيدمان در وضعيت نامطلوب قرار دارد كه اين مشكل پيامدهاي زير را بدنبال دارد:

  • حمل و نقل مواد بين دواير- وقت گير و پرهزينه مي باشد.
  • موجودي كالاي نيمه ساخته در دواير بالا مي باشد و نياز به سرمايه در گردش بيشتر مي باشد و علت آن طولانيتر بودن زمان توليد است.
  • برنامه ريزي و كنترل توليد- پيچيده است.
  • نياز بيشتري به تجهيزات حمل و نقل متحرك مثل ليفتراك وجود دارد.

ب) با توجه به مطالب ذكر شده درباره دايره اول (برشكاري) ديده مي شود كه ماشين برشكاري از تكنولوژي و سرعت توليد پاييني برخوردار بوده و همين مشكل باعت بوجود آمدن مشكلات ديگري از قبيل دير آماده شدن قطعات جهت دواير ديگر (با توجه به اينكه تمامي دواير مواد اوليه خود را از اين دايره نيز علاوه بر دواير ديگر  تآمين مي كنند.) و بالا بودن ضايعات اين دايره (بدليل اينكه محاسبات رياضي و كامپيوتري جهت استفاده بهينه از مواد اوليه انجام نمي شود و برش توسط نيروي انساني غير متخصص و بصورت دستي…

هدفهاي نظامهاي تشويقي

نخستين گام در بحث نقش استراتژيك نظامهاي تشويقي ملاحظه اثر رفتاري است كه ميتوانند در سازمانها داشته باشند. يعني نياز داريم كه نخست با پيامدهايي كه فرد بگونه معقول ميتواند از يك نظام تشويق و پاداش اثربخش انتظار داشته باشد- آغاز كنيم. پژوهشهايي كه تاكنون انجام شده- نشان مي دهد كه نظامهاي تشويقي مي توانند بالقوه در عوامل زير نفوذ كنند كه آنها به نوبت در اثربخشي سازمان تآثير مي گذارند.

  • جذب و نگهداري پژوهشهايي كه در زمينه گزينش شغل- انتخاب رشته كاري- و جابجايي كاركنان شده به روشني نشان مي دهد كه نوع و سطح تشويقي و پاداشهايي كه يك سازمان مي تواند ارائه دهد- در اينكه چه كسي به كار در يك سازمان جذب شده و چه كسي به كار ادامه خواهد داد- تآثير مي گذارد. روي هم رفته سازمانهايي كه بيشترين پاداشها را مي پردازند طبق روال بيشتر افراد را جذب و نگهداري مي كنند. پژوهشها همچنين نشان مي دهند كه براي جذب و نگهداري افرادي كه خوب كار مي كنند- نياز به پرداخت پاداش بيشتر و بالاتري است تا كاركنان ضعيفتر. سرانحام- راه و روشي كه پاداشها برقرار و توزيع مي شوند در كسي كه جذب مي شود و مي ماند مؤثر است. براي نمونه افرادي كه بهتر كار ميكنند- اغلب با نظامهاي تشويقي بر پايه شايستگي بهتر جذب مي شوند.

انگيزش آن دسته از پاداشهايي كه براي افراد مهم هستند- مي توانند در انگيزش آنها براي انجام دادن كار به طريقي خاص مؤثر باشند. افراد در سازمانهاي كاري ميل دارند رفتارشان به نحوي باشد كه تصور مي كنند به پاداشهايي كه به آن ارج مي نهد- خواهد انجاميد. بدين سان- سازمانيكه بتواند پاداشهايي ارزشمند را به رفتارهايي كه براي موفقيت خود به آن نياز دارد  پيوند دهد- به احتمال در مي يابد نظام…

تركيب پاداش

نوع پاداشهايي كه سازمانها به افراد مي دهند مي تواند بسيار متفاوت باشد. براي نمونه- پولي كه پرداخت مي شود ممكن است به شكلهاي گوناگون از پول نقد و سهام گرفته تا بيمه درماني در نظر گرفته شود. سازمانها مي توانند پاداش افراد را منحصرا پول نقد- مزاياي جنبي- پرداختهاي اتفاقي و نشان هاي پست و مقام برگزينند. مزيت عمده پرداخت نقدي آنست كه ارزش پول نقد در چشم دريافت كنندگان در سراسر جهان بالااست. هنگامي كه پول نقد به مزاياي جنبي- درآمد اتفاقي و ساير مزاياي اداري برگردانده مي شود ممكن است ارزش خود را براي برخي افراد از دست بدهد و در نتيجه سرمايه گذاري ضعيفي به شمار آيد. از سوي ديگر سودهاي معيني تنها از راه خريد هاي انبوه بدست مي آيد و بدين سبب بسياري از افراد مي خواهند كه سازمان آنها را فراهم سازد. علاوه بر اين نشانه هاي ويژه- حق پست و پرداختهاي اتفاقي براي برخي افراد ممكنست بيش از مبلغ پولي آن كه در سازمان ارزش داشته باشد و بنا بر اين ارزشمند به حساب آيد.

يكي از پيشرفتهاي جالب در زمينه پرداخت- برنامه نرمش پذير (منعطف) يا مزاياي انتخابي است (به سبك كافه تريا). در اين شيوه به افراد اجازه داده مي شود كه گروهي مزايا را كه با نيازها و سليقه ها آنان مناسب است- برداشت كنند. اين نظريه بر آنست كه چنين وضعي سبب خواهد شد كه سازمانها بهترين ارزش را براي پول خود در نظر بگيرند زيرا به كاركنان خود چيزهايي را مي دهند كه مورد نياز و خواست آنهاست. اين موضوع همچنين سود آنرا دارد كه با افراد به عنوان بالغ رفتار شود و نه افرادي وابسته كه به آسايش آنان در يك ساخت قالبي نگاه شود. تا اين زمان چنين نظريه اي تنها در چند سازمان به آزمايش گذاشته شده است. نتايجي كه تا كنون بدست آمده رضايت بخش بوده- بنابراين مي توان باور كرد كه در آينده نزديك سازمانهاي ديگر نيز آنرا بپذيرند زيرا از نظر جذب و نگهداري برخي از انواع…

طرح پاداش بر مبناي بازدهي (راندمان)

اولين قدم تعيين يك مبنا جهت محاسبه پاداش براي هر يك از دواير مي باشد. اين مبنا با توجه به اطلاعات توليدي سال قبل محاسبه گرديده است بدين گونه كه توليد سال قبل را توليد پايه در نظر مي گيريم.

توليد سال قبل 4935 واحد بوده است كه با توجه به اينكه طرح پاداش ماهانه مي باشد- متوسط آنرا براي هر ماه 411 واحد در نظر مي گيريم.

الف) با توجه به توليد 411 واحد محصول در ماه- تعداد قطعات برش خورده در طول ماه- بطور ميانگين 60 قطعه براي هر محصول مي باشد (24460=411*60). تعداد دستگاه برش در اين دايره يك عدد مي باشد.

ب) براي هر واحد محصول ساخته شده لازمست كه بطور ميانگين 10 قطعه- وارد دايره كوره و چكش كاري شود (4110=411*10). تعداد دستگاههاي موجود در اين دايره 2 كوره و 2 دستگاه چكش كاري مي باشد.

كه براي هر كوره يك دستگاه چكش وجود دارد.

ج) هر گاوآهن تقريبا 30 قطعه پرس كاري شده نياز دارد (12330=411*30). تعداد دستگاههاي موجود در اين دايره 6 عدد مي باشد.

د) تعداد قطعات سوراخكاري شده در هر گاوآهن حدودا 60 قطعه مي باشد (24660=411*60) و نيز تعداد دستگاههاي موجود در اين دايره 5 دستگاه مي باشد.

ه) قعطاتي كه نياز به جوشكاري دارند در هر محصول حدودا 30 قطعه مي باشند (12330=411*30). در اين دايره تنها يك دستگاه جوش وجود دارد.

و) تمامي قطعات دايره جوشكاري عينا براي فرچه كاري و تميز كاري و نيز نقاشي مورد استفاده قرار مي گيرد.

ز) براي دايره مونتاژ همان محصول توليدي در هر ماه مبناي محاسبه قرار مي گيرد.

توجه داشته باشيم كه مباني ارائه شده براي هر دايره مربوط به تمامي عوامل آن دايره مي باشد. بطور مثال دايره پرسكاري كه توليد 12330 قطعه را بعهده دارد مربوط به تمامي دستگاههاي موجود در آن دايره است. حال ممكن است كه يك يا چند عدد از دستگاههاي موجود دچار نقص فني شوند و احتياج به تعمير…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قابل پرداخت می باشد و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

نظری بدهید