دانلود مقاله مهندسی مکانیک

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه طراحی و عملکرد سيستم ترمز

80صفحه word

فهرست

مقدمه. 4
انواع ترمزها 5
ترمز ديسکي. 6
کاليپر چهار پيستوني. 7
ترمز کاسه اي.. 8
استقرار ترمز کاسه اي.. 9
انواع ترمز کاسه اي.. 10
ترمز کاسه اي خود تنظيم. 11
فواصل ايمني ترمز. 12
انتقال وزن. 13
ضعيف شدن ترمز. 14
کاهش سرعت و توقف اتومبيل. 15
هيدروليک در ترمز. 15
لنت ترمز. 17
اثر فاكتورهاي مختلف بر خواص سايشي لنت ترمز : 18
1- اثر سرعت : 18
2- اثر بار : 19
3- اثر دما : 20
4- اثر اندازه ذرات سايشي : 21
تأثير اندازه ذرات سايشي بر نرخ فرسايش ويژه 21
طراحي ترمز. 22
ترمزهاي ديسکي. 25
ترمزهاي کاسه اي.. 28
ترمزهاي کاسه اي ( استوانه اي ) با کفشک کوتاه خارجي. 29
عملکرد ترمز خود قفل کن. 30
ترمز کاسه اي با کفشک بلند خارجي. 31
ترمز هاي کاسه اي با کفشک بلند داخلي. 35
ترمز هاي لقمه اي ( نواري) 36
عملكرد سيستم ترمز. 41
شتاب کند شونده: 41
انرژي / توان. 42
نيروهاي ترمز کننده: 43
مقاومت غلتشي. 43
نيروي مقاوم آيروديناميک… 45
نيروي مقاومت انتقال قدرت.. 46
شيب.. 46
ترمزها 47
ضريب ترمز. 47
اصطکاک چرخ – جاده 51
ارتباط با عملکرد خودرو. 55
سرعت.. 55
فشار باد 56
بار عمودي.. 56
انتظارات ملي براي عملکرد ترمز. 57
تناسب ترمز. 59
سيستمهاي ترمز ضد قفلABS  66
راندمان ترمز. 68
محاسبه عملکرد ترمز(مسافت توقف) خودروي پژو آردي.. 70
نتيجه گيري : 72
پيشنهادات.. 72
ضمائم. 74
مراجع  77

خلاصه ای از فایل:

چکيده

اين پروژه شامل دو بخش مي باشد که در بخش اول توضيحات کلي در مورد ترمز و همچنين انواع ترمزها شامل ترمزهاي ديسکي و کاسه اي و چگونگي کارکرد آنها مورد بررسي قرار مي گيرد  ، در ادامه به توضيح مباحثي همچون  فواصل ايمني ترمز  ، انتقال وزن  ، ضعيف شدن ترمز ، کاهش سرعت و توقف اتومبيل  وهيدروليک ترمز  مي پردازيم  .

بعد از آن يکي از مهمترين پارامترهاي ترمز يعني لنت ترمز مورد بررسي قرار مي گيرد . عوامل مژثر در آن بطور مفصل بحث شده است .  در آخر اين بخش مراحل طراحي ترمز هاي ديسکي و کاسه اي ( کفشک بلند خارجي ، کفشک کوتاه خارجي ، کفشک بلند داخلي و ترمزهاي نواري ) گفته مي شود .

ترمز ديسکي

ترمز ديسکي شامل يک ديسک چدني صلب است که به همراه چرخ اتومبيل مي چرخد . سيلندرهاي ترمز و پيستونها ، رابطه هاي مرتبط به سيستم هيدروليک و نيز يک جفت لنت ترمز لقمه اي که براي کند کردن و يا متوقف کردن اتومبيل به دو طرف ديسک گردان مي چسبد ، تماماً در دستگاهي بنام « کاليپر » قرار دارند .

لنت هاي لقمه اي مثل گاز انبر و با حالت چنگ زدن از دو طرف به ديسک که به چرخ وصل است مي چسبند و باعث کند شدن سرعت چرخ و يا توقف آن مي گردند .دو عدد رينگ آب بندي لاستيکي نيز از ورود گرد و خاک و رطوبت به سيلندرها و محفظه پيستون جلوگيري مي کند .

از آنجايي که فقط قسمتي از ديسک توسط کاليپر پوشانده مي شود ، ديسک راحت تر با هوا خنک مي شود و آب نيز بر اثر گردش ديسک سريعاً دور مي شود ، درحاليکه در ترمز کاسه اي اينطور نيست . يک صفحه به نام طبقِ ديسک ترمز مثل گلگير عمل کرده و آن قسمت از ديسک را که پوشيده نيست ، محافظت مي کند .

با فشار دادن پدال ترمز ، فشار هيدروليک پيستونها را به طرف لنت ها حرکت مي دهد و آنها را به سطح صاف ديسک گردان مي چسباند .

حرارت باعث انبساط جزئي ديسک مي شود و برعکس ترمز کاسه اي که کاسه را از لنت ها جزئي دور مي کند ، در اينجا ديسک به لنت هاي لقمه اي نزديک مي شود .صفحات لايي که از ورق نازک فولادي درست شده اند و نوک فنري دارند ، براي محکم نگه داشتن لنت هاي لقمه اي در جاي خو.د بکار مي روند و صداي جيرجير آن را کاهش مي دهد …..

   ترمز کاسه اي

ترمز نوع کاسه اي تشکيل شده از يک کاسة چدني و يک جفت کفشک ترمز به شکل نيم دايره .

کاسه ترمز به چرخ اتومبيل متصل و به همراه آن مي چرخد . هرگاه سرعت کاسه چرخ کند شود و از حرکت به ايستد ، چرخ اتومبيل نيز آهسته کرده و مي ايستد . به همين علت گاهي اوقات کاسه ترمز را کاسه چرخ نيز مي گويند .

اصطحکاکي که باعث کند شدن سرعت کاسه ترمز مي گردد ، ، توسط کفشک ها و در قسمت داخل اعمال مي شود ، اين کفشک ها ثابت بوده و به صفحه فلزي به نام طبق نصب شده اند . هر يک از کفشک ها از يک نيم دايره از جنس فولاد و يا آلياژ سبک ريخته گري تشکيل شده که يک لننت سخت و بادوام بر روي آن پرچ شده است .

در اغلب ترمزهاي کاسه اي ، با فشار پدال ترمز ، کفشک ها به کمک مجموعه اي با آرايش لولا محوري به کاسه ترمز مي چسبند و به تدريج آن را از گزدش باز مي دارند . يک سر هر کفشک در يک نقطه لولا شده و سر ديگر آن مي تواند توسط يک بادامک و يا به کمک فشار هيدروليکي که سيلندر اصلي به سيلندر چرخ وارد مي سازد ، حرکت نمايد و با کاسه ترمز تماس حاصل کند .

در يک نمونه از سيستم ترمز هيدروليکي ، يک سيلندر چرخ ، محکم به هم منطبق شده و داراي دو پيستون مي باشد که هر دو کفشک را به کار مي اندازد .

در نوعي ديگر ، از سيلندرِ داراي يک پيستون استفاده مي کنند که سيلندر مي تواند بصورت کشويي بر روي طبق حرکت نمايد ، و هنگام ترمز گرفتن فشار بصورت يکسان ، هم به پيستون و هم به انتهاي ديگر سيلندر که مسدود است نيز وارد مي سازد و باعث مي شود که پيستون و قسمت انتهايي از هم فاصله بگيرند و در نتيجه کفشک….

ترمزهاي ديسکي

در اين جا جزئياتي را در مورد طراحي هندسه و شکل ترمزهاي ديسکي ارائه مي کنيم. ترمزهاي ديسکي با توجه به کاربرد آنها در خودروها معروف هستند تا جائيکه بطور گسترده براي چرخ هاي اتومبيل ها و موتور سيکلت ها ايتفاده مي شود. اين ترمز ها عموما” متشکل ازديسک هاي چدني جوش داده شده به توپي چرخ مي باشند. که بين دو بالشتک که با پيستون کار مي کند پيچيده شده است و با يک پرگار آهني که بر روي ميل لنگ نصب شده است تقويت مي شود.

وقتي که پدال ترمز فشرده مي شود از لحاظ هيدروليکي، سيال فشرده شده به داخل سيلندر با فشار رانده مي شودو پيستون مقابل را به طرف خود مي کشد بالشتک هاي ترمز در حالت تماس اصطکاکي با ديسک قرار مي گيرد. شکل ترمز ، شکل ترمز، ترمز ثابت ، تهويه آسان، بارهاي محوري متناسب با نيروي بکار گرفته شده بود استفاده از بالشتک مجزا اجازه مي دهد که ديسک همانطور که مي چرخد سرد شده و انتقال گرما را بين ديسک سرد کننده و بالشنک ترمز انجام دهد. همانطور که بالشتک هاي هر طرف ديسک با نيروي مساوي به ديسک فشار وارد مي….

ضريب ترمز

ضريب ترمز، يک مزيت مکانيکي است که ميتواند در ترمزهاي کفشکي براي به حداقل رساندن حرکت خودرو مورد استفاده قرار مي گيرد. مکانيزم يک ترمز لنتي معمولي به صورت ساده در شکل 2-1 نشان داده شده است.

ترمز از دو کفشک که در پايين کاسه ترمز لولا شده، تشکيل شده است. با به کار بردن يک نيروي محرک (Pa)، لنتها در خلاف هم به کاسه ترمز فشرده شده و يک نيروي اصطکاک – که مقدار آن برابر حاصلضرب بطور عمودي در ضريب اصطکاک مي باشد – به وجود مي آيد.

انتظارات ملي براي عملکرد ترمز

در دهه 1960 جدا از توجه عمومي به ايمني اتومبيل، قانون ايمني بزرگراهها در سال 1965 از طرف اداره ايمني ترافيک بزرگراههاي ملي بنيان نهاده شده است. اين ادره مسئول ايمني و تامين آسايش در بزرگراهها مي باشد. در بين استانداردهاي متعددي که وضع شده، مي توان به استاندارد ملي ايمني خودروهاي موتوري (105FMVSS) براي انتظارات عملکردي ترمز گيري در خودروهاي داراي سيستم هيدروليکي و به استاندارد 121 FMVSS در خودروهاي داراي سيستمهاي ترمز بادي، اشاره کرد.استاندارد 105 FMVSS انتظارات عملکردي ترمز دستي و ترمز پايي را در سطح گسترده اي از شرايط از شرايط مشخص مي کند، از جمله:

1-ظرفيت باري کم خودرو تا ظرفيت کامل آن در نرخ وزن خالص خودرو(GVWR)

2- وضعيت قبل از سايش لنت تا سايش کامل لنت

3-از سرعت 30تا 100 مايل در ساعت….

پيشنهادات

چون انتخاب ضريب اصطکاک به عوامل زيادي مثل فشار سيلندر ، دما ، اندازه ذرات سايشي، بار اعمالي ، سرعت و غيره بستگي دارد بهتر است در طراحي ترمز با توجه به مواردکاربرد  متفاوت ضريب اصطکاک  انتخاب شود .

1)افزايش ضريب درگ که سبب کاهش مسافت توقف ميشود که :

  • تاثير صاف کردن عقب خودرو روي نيروي درگ (نمودار در پيوست آمده است)

زواياي شيب عقب تا 15 درجه نيروي مقاوم درگ را به طور مداوم کاهش ميدهندو هنگامي که زاويه افزايش مي يابد نيروي درگ افزايش مي يابد.

  • تاثير زاويه شيشه جلو بر نيروي درگ

زواياي کوچک نيروي درگ را کاهش مي دهند،و شيشه جلو از زاويه اسمي 28 درجه به بالا مورد استفاده مي باشد.

….

6 دیدگاه

  1. ساحل

    مهندس


    5
    5

    سلام
    لطفا توضیحات بیشتری از فایل قرار بدین
    تشکر

    49 of 94 people found this review helpful.

    Help other customers find the most helpful reviews

    Did you find this review helpful?
    بله خیر

    1. مدیر نویسنده پست

      سلام دوست عزیز
      توضیحات فایل جهت بررسی بیشتر شما تکمیل گردید

      40 of 81 people found this review helpful.

      Help other customers find the most helpful reviews

      Did you find this review helpful?
      بله خیر

  2. رگنار

    رگنار


    5
    5

    سلام
    من ایمیل ندارم، میتونم خرید کنم؟
    این فایل قابلیت ویرایش داره؟

    12 of 33 people found this review helpful.

    Help other customers find the most helpful reviews

    Did you find this review helpful?
    بله خیر

    1. مدیر نویسنده پست

      سلام دوست عزیز
      بله، یک ایمیل جعلی مانند ( test@test. com ) وارد کنید
      بله، تمامی مقالات به صورت تایپ شده با فرمت Word هستند و قابلیت ویرایش کامل دارند.

      21 of 52 people found this review helpful.

      Help other customers find the most helpful reviews

      Did you find this review helpful?
      بله خیر

نظری بدهید