برق

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه معرفي و بررسي بخشهاي مختلف نيروگاه گازي تولید برق

107 صفحه WORD

مقدمه

امروزه با توسعه روزافزون صنعت نيروگاه وتوليد برق وبا توجه به اين نكته كه اكثريت دانشجويان مهندسي و…ويا حتي فارغ التحصيلان دراين رشته ها موفق به بازديدكاملي از نيروگاه وسيستم كاري و نحوه عملكرد سيستمهاي موجود در نيروگاه نشده اند،وبا توجه به سابقه كاري كه من در نيروگاه جنوب اصفهان درزمينه نصب تجهيزات مكانيكي وغيره داشته ام ،لازم دانسته ام كه براي اشنا كردن دانشجوياني كه علاقه به نيروگاه وسيستم عملكردآن دارند،اطلاعات وتصاويري راجمع آوري نموده ودرقالب اين پروژه(كه معرفي و بررسي بخشهاي مختلف نيروگاه گازي است.)ارايه دهم.

من گرد آوري اين مطالب را در قالب 10فصل بيان نموده كه فصل اول آن رابابيان كدهاي شناسايي آغازكرده كه درفصلهاي بعدي اگرازاين كدها استفاده شده بود ،نا مفهوم نباشد . در فصل دوم تشريحي كلي نيروگاه از نوع پيكر بندي ،جا نمايي ،سوخت و…را بيان كرده و در فصل سوم اطلاعاتي عمومي در مورد قطعات توربين گاز وابعاد ووزن و…را بيان كرده ام ودر فصل چهارم توربين گاز ،نحوه هوادهي ،احتراق و…را تشريح كرده است

درادامه در فصل پنجم سامانه هاي مختلف از قبيل هواي ورودي آتش نشاني سوخت گاز ،گازوييل و…را بيان نموده كه براي خواننده قابل فهم باشد كه اين هوا چه طور وارد ،چه گونه احتراق صورت گرفته و چه مراحلي بايستي انجام شود تا برق توليدشودودر فصل ششم نحوه كنترل دماي  توربين را شرح مي دهيم ودر فصل هفتم مجراي هواي ورودي ،سرعت ، عايق صدا ونحوه تميز كاري و…را تشريح كرده ودر فصل هشتم سيستم خروجي گازهاي حاصل ازاحتراق(مجراي واگراي اگزوز )و…را توضيح داده ودر فصل نهم انواع ابزارهاي عمومي وتخصصي را بيان كرده كه بيشتر در زمينه تعميرات ازاين ابزارآلات استفاده مي شود ودر فصل دهم منابعي كه من توانستم به آنها دسترسي پيدا كنم و بتوانم اين مطالب را گرد هم آورم،بيان نموده ام….

خلاصه فایل

مقدمه

KKS مخفف عبارت آلماني “Kraftwerk Kennzeicen System” به معناي سيستم شناسايي نيروگاه مي باشد.

KKS به منظور شناسايي اجزاء نيروگاه و سيستمهاي كمكي به كار مي رود. اين روش كد گذاري توسط بهره برداران نيروگاههاي آلمان و كارخانه هاي سازنده توسعه پيدا نمود و اينك براي تمامي نيروگاهها بكار گرفته مي شود.

در اين جزوه آن بخش از KKS تشريح شده است كه مربوط به توربينهاي گازي و سيستمهاي اضافي آن مي باشد. اجزاء سيستمهاي اضافي كد گذاري شده اند، اما همه اجزاء توربين نظير پره هاي كمپرسور و توربين يا flametube هاي محفظه احتراق كد گذاري نشده اند. كدهاي شناسايي مربوط به طراحي سيستم نمي باشد بلكه به منظور نشان دادن محل قرار گيري قطعه در يك سيستم مي باشد.

ساختار كد شناسايي

سيستم شناسايي KKS مشتمل بر حروف و اعداد ميباشد.

مفاهيم حروف استفاده شده از سيستم KKS استخراج شده و اعداد توسط آنسالدو تعريف شده اند.

معاني :

3: (كليد كاركرد F0)                         كد شناسايي يك واحد در يك نيروگاه چند واحدي .

MB : (كليدهاي كاركرد F2+F1)        تمامي قسمتهاي توربين گاز كد “MB” دارد.

N : (كليد كاركرد F3)

اين حرف ناحيه اي كه متعلق به توربين گاز….

فصل سوم

اطلاعات عمومي در مورد قطعات توربين گاز

مقدمه

اصول كلي طراحي

توربين گاز از هوا به عنوان سيال استفاده مي كند بطوريكه اين هوا ابتدا فشرده شده و سپس با سوزاندن سوخت در اطاق احتراق و ايجاد گرما و بالا بردن درجه حرارت هواي ورودي به توربين باعث به حركت در آوردن آن مي شود .اين هواي داغ و پرفشار تا رسيدن به فشار آتمسفر در توربين منبسط مي شود .

اين هوا قبل از ورود به دود كش ( ويا بويلر مرتبط با نيروگاه سيكل تركيبي ) از مجراي واگراي گزوز عبور مي كند .

توان توليدي از طريق يك شفت مياني در انتهاي كمپرسور به ژنراتور منتقل مي شود .

مجموعه روتور توربين گاز از يك توربين و كمپرسور تشكيل شده و در محفظه اي پرفشار روي دو تكيه گاه دوران  مي كند.

پوسته خارجي شامل اجزاي زير است: محفظه ياطاقان كمپرسور….

پوسته مركزي (CENTRAL CASING)

پوسته مركزي به نگهدارنده (1 ) پره هاي ثابت، و به پوسته خروجي اگزوز متصل شده و نيز در بر گيرنده فشار داخلي مي شود. آن شامل كمپرسور وتوربين بوده و توسط فلنج هايي(13 )به محفظه احتراق متصل مي شود.

سازه اي جوشي داشته و شامل پوسته استوانه اي خارجي (7) با اتصال افقي (15) و نيز انشعابهاي جانبي (12 ) مي باشد فلنج هاي 1 و 9 و 13 به منظور اتصال به نگهدارنده پره ثابت (1 )، پوسته خروجي و نيز محفظه هاي احتراق تهيه شده اند و قطعات 4 و 5 و 6 ، سيلندر را به چندين قسمت تقسيم مي كنند.

حاملهاي پره هاي ثابت توربين و كمپرسور مي توانند بطور عمودي و و افقي تنظيم شوند و از بيرون بعد از جاگذاري و مونتاژ تمام پوسته از طريق….

ياتاقان ژورنال:

اين ياتاقان روتور را در قسمت انتهايي توربين نگه مي دارد . و شامل دو مهره ماسوره1 ياتاقان ميباشد . سطح فعال با فلزسفيد پوشيده شده و چهار لبه گوه اي روغن، ميان

ياتاقان و شفت در حين چرخش قرار مي گيرد.

روغن تحت فشار به پاكت2 روغن تزريق شده كه مانند كانال درمهره ياتاقان و شيار (3) مدور3 رينگ، قرار گرفته است .

در طول استارت و خاموش شدن، روغن با فشار زياد شفت را از طريق پاكت روغن پايين تر (13) بلند كرده و اصطكاك را توسط روغن ايجاد مي نمايد. اين روغن، فلز سفيد را محفاظت نموده و چرخش آسان شفت را باعث مي شود . ديواره هاي (5) شامل يك فضاي مدور در هر طرف بوده، بطوريكه روغن نشتي را جمع آوري نموده و از طريق سوراخهاي

سيستم سوخت گاز

سيستم سوخت گاز

وظايف

سيستم گاز طبيعي سوخت لازم را براي مشعل ها تامين نموده و نرخ جريان سوخت به داخل اتاقهاي احتراق را بر اساس شرايط راه اندازي ، بهره برداري عادي و توقف كنترل مي نمايد. علاوه بر اين در شرايط خاص مسير خط گاز به توربين قطع مي كند.

تغذيه گاز طبيعي

براي اطمينان به دسترسي گاز طبيعي به ميزان مورد نياز درشرايط مختلف كاري ،يك سيستم تغذيه گاز بايد قبل از سيستم گاز طبيعي واحد در نظر گرفته شود . به منظور جلوگيري از زنگ زدگي و خوردگي و رسوب ذرات معلق ،گاز طبيعي بايد تميز و خشك باشد . فشار گاز در ورودي سيستم بايد با توجه به نرخ تغذيه، نسبتاً ثابت باشد . فشار حداقل مورد نياز در ورودي FG ESV حدود 19 بار است.

صافيMBP1AT001 جهت جلوگيري ازتجمع ذرات خارجي كه ممكنه درلوله ها و درحدفاصل فاين فيلتروصافي صورت گيرددرنظر گرفته شده است….

فيلتر روغن روانكاري

روغن روانكاري توسط يك فيلتر دوبل MBV25AT001/002 فيلتر مي شود. اين فيلتر ظرفيت فيلتر نمودن كل روغن را بعهده دارد.

ميزان گرفتگي فيلتر توسط يك سوئيچ اختلاف فشار كه در دو سر آن قرار دارد آشكار مي شود. زماني كه فشار روغن از حد مجازتعيين شده كاهش يابد، آلارم كثيفي فيلتر صادر مي شود. سيستم به محض دريافت اين سيگنال به طور اتوماتيك فيلتر ديگر را در مدار روغن قرار مي دهد. در اين رابطه بايد دقت لازم به عمل آيد كه قبلاً شير MBV25AA252 در مسير ورودي به فيلتر قبلاً باز بوده و فيلتر پر از روغن باشد(هواي مسير نيز به طور كامل خارج شده است ). عدم توجه به اين مورد خطرتريپ توربين ناشي از (كاهش فشار روغن روانكاري را) در بر دارد….

فصل هشتم

مجراي واگراي اگزوز

شرح سامانه :

دراين قسمت سعي شده توضيحاتي در مورد سامانه هاي زير گروه اين بخش  به همراه جنس واطلاعات فني هر يك ارايه گردد

قطعات اصلي و وظيفه انها :

  1. انتقال دهنده ( ترانزيش پيس )
  2. اتصال قابل انعطاف سمت توربين
  3. محفظه دايورتر
  4. اتصال قابل انعطاف سمت دود كش
  5. دود كش به همراه صدا خفه كن
  6. پايه دودكش – پله ها و پاگرد هاي آن

دودكش :

ارتفاع دودكش 25 متر به اضافه ارتفاع  محفظه دايورتر….

نظری بدهید