استاندارد

توضیحات محصول

دانلود مقاله آشنايي با مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران

85 صفحه word

مقدمه

مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب بهمن ماه 1371 بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي گردد.براي حفظ همگامي و هماهنگي با پيشرفت هاي ملي و جهاني در زمينه صنايع و علوم، استانداردهاي ايران در مواقع لزوم مورد تجديدنظر قرار خواهد گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديدنظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد.بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده نمود.در تهيه و تدوين اين استاندارد سعي شده است كه ضمن توجه به شرايط موجود و نيازهاي جامعه حتي المقدور بين اين استاندارد و استاندارد كشورهاي صنعتي و پيشرفته هماهنگي ايجاد شود. لذا با بررسي امكانات و مهارتهاي موجود اين استاندارد با استفاده از منابع زير تهيه گرديده است :

ISO 5151 – 1994 :

Non – ducted air conditioners and heat pumps – Testing and rating for performance

JIS C 9612-1999:

Room air conditioners

ANSI / ASHRAE 16-1988 :

Method of testing for rating room air conditioners & packaged thermal air conditioners

هدف و دامنه كاربرد

هدف از تدوين اين استاندارد، تعيين شرايط استاندارد و روش هاي آزمون براي تعيين مقادير مختلف عملكرد كولرهاي گازي اتاقي سرد و / يا پمپ گرما از نوع اتاقي سرد و گرم يكپارچه (مجموعه يكپارچه مستقل[1]) و دو تكه (مجموعه اي در دو محفظه جداگانه[2]) بدون كانال و با چگالنده هاي[3] هوا – خنك و آب – خنك و پمپ هاي گرما با چگالنده هاي هوا – خنك مي باشد. اين استاندارد محدود به سيستمهائي است كه شامل يك مدار تبريد منفرد بوده و داراي يك تبخير كننده[4] و يك چگالنده مي باشد. همچنين اينگونه دستگاه ها علاوه بر سرمايش و گرمايش محيط وظيفه به گردش در آوردن هوا و حذف گرد و غبار را بگونه اي كه شرايط آسايش و راحتي در اتاق فراهم شود به عهده دارند.

يادآوري – در اين استاندارد از واژه هاي”كولر“ و ”پمپ گرما“ بجاي عبارت “كولر گازي و / يا پمپ گرما از نوع اتاقي بدون كانال (سرد و / يا سرد و گرم) “استفاده مي شود. همچنين در مواردي بجاي هر يك از دو واژه مزبور واژه “دستگاه” نيز به كار گرفته شده است.

اين استاندارد در موارد زير كاربرد ندارد

الف – پمپ هاي گرما با منبع تأمين گرما از آب

ب – كولر و پمپ گرماي چند تكه[5]

يادآوري – منظور از كولرهاي چند تكه، كولرهايي است كه داراي دو يا چند واحد اتاقي[6] مي باشند كه متصل به يك واحد بيروني[7] باشد.

پ – كولرهايي كه براي استفاده با كانال الحاقي طراحي شده اند.(استاندارد ملي در دست تدوين است)

ت – كولرهاي قابل حمل (غير پنجره اي[8])

بند 4 اين استاندارد شرايط آزمون و تعيين مقادير عملكرد، كولرهاي گازي و پمپ هاي گرما را وقتي براي سرمايش بكار مي روند، پوشش مي دهد.

 بند 5 اين استاندارد شرايط آزمون و تعيين مقادير عملكرد پمپ هاي گرما را وقتي براي گرمايش بكار مي روند، پوشش مي دهد، منظور از گرمايش…

شرايط

شرايط دما

در طول انجام آزمون، بايد شرايط دما كه در جدول شماره (7) تعيين شده است رعايت شود مگر آنكه در برگه هاي مشخصات دستگاه ، سازنده شرايط ديگري را مشخص كرده باشد.

5-2-3شرايط مقدار گذر جريان

جهت انجام آزمون بايد كنترلهاي دستگاه بصورتي تنظيم شود كه بيشترين ظرفيت گرمايش را بدهد و كليه دريچه هاي تنظيم و تخليه هوا بايد بسته باشد.

5-2-4شرايط آزمون

5-2-4-1پيش شرط ها : دستگاه بايد بعد از اينكه دماي مشخص شده هوا و تعادل تقطير بخار آب (موجود در هوا) روي كويل بيروني برقرار شد، حداقل يك ساعت بطور مداوم كار كند.

5-2-4-2مدت انجام آزمون : كل توان ورودي به دستگاه بايد براي سه دقيقه قطع شده و سپس دوباره به مدت يك ساعت برقرار شود.

5-2-5مقررات عملكردي

5-2-5-1پمپ گرما هنگام بهره برداري در شرايط مشخص شده در جدول شماره (7) بايد مطابق مقررات زير باشد :

– در مدت يك آزمون كامل، بايد بدون هيچگونه نشانه اي از خرابي، كار كند.

– موتورهاي پمپ گرما بايد بطور مداوم براي يك ساعت اول آزمون، بدون هيچگونه توقفي در اثر عملكرد وسايل حفاظت در برابر اضافه بار، كار كند.

وسيله حفاظت اضافه بار موتور مي تواند فقط در اولين پنج دقيقه كار دستگاه بعد از زمان سه دقيقه اي خاموش بودن، موتور را قطع كند. در مدت يك ساعتي كه آزمون طول مي كشد نبايد وسيله حفاظت اضافه بار، موتور را قطع كند.

5-2-5-3براي مدل هايي كه بگونه اي طراحي شده اند كه از سرگيري كار پمپ گرما بعداز توقف اوليه (كه در طول پنج دقيقه اول رخ مي دهد) امكان ندارد، پمپ گرما مي تواند حداكثر براي مدت 30 دقيقه در حالت خاموش…

مقررات عمومي اتاق آزمون

الف.1-1چنانچه اتاق آزمون با شرايط داخلي مورد نياز باشد بايد اتاق يا فضايي باشد كه بتواند شرايط مطلوب را براي انجام آزمون در محدوده رواداري هاي معين شده ثابت نگه دارد. توصيه مي شود سرعت هاي هوايي كه از مجاورت كولر يا پمپ گرماي مورد آزمون عبور مي كند از 5/2 متر برثانيه بيشتر نشود.

الف.1-2چنانچه فضا يا اتاق آزمون با شرايط بيروني مورد نياز باشد بايد داراي حجم كافي بوده و هواي به گردش درآمده در اتاق يا فضا به نحوي باشد كه در گردش عادي هوا در كولر يا پمپ مورد آزمون تغييري پيش نياورد. ابعاد اتاق گرماسنج بايد بگونه اي باشد كه فاصله  هر سطح اتاق از هر سطح دستگاه كه از آن هوا تخليه مي شود از 8/1 متر كمتر نبوده و فاصله  سطوح ديگر اتاق تا ساير سطوح دستگاه به جز كف و ديواري كه دستگاه بر روي آن نصب مي شود، از 9/0 متر كمتر نباشد. دستگاه تهويه اتاق گرماسنج بايد هوا را بگونه اي جابجا كند كه مقدار آن از گذر هوا در سمت بيروني كمتر نبوده و ترجيحاً آن را از مسير هواي رانده شده از كولر گرفته و در شرايط مطلوب بطور يكنواخت و با سرعتهاي پايين به اتاق برگرداند.

الف.2نصب دستگاه

الف.2-1دستگاه مورد آزمون بايد با استفاده از دستورالعمل هاي نصب و ضمائم آن (توصيه شده توسط سازنده) نصب شود. چنانچه بتوان دستگاه را در چندين وضعيت نصب نمود، دستگاه بايد در بدترين وضعيت نصب خود مورد آزمون قرار گيرد. در كليه موارد، توصيه هاي سازنده بايد از لحاظ فاصله دستگاه تا ديوارهاي مجاور، ميزان حجم اشغال شده آن در ميان ديوار و غيره درنظر گرفته شود.

الف.2-2نبايد هيچگونه تغييري در دستگاه ايجاد كرد به جز اينكه آن را به صورتي كه مشخص شده است به دستگاه و ابزار آزمون، متصل نمود.

الف.2-3در صورت لزوم، دستگاه بايد مطابق دستورالعمل سازنده تخليه و با نوع و مقدار مبرد مشخص شده شارژ شود.

الف.2-4در مورد دستگاه هايي كه چگالنده و تبخير كننده آنها بصورت دو مجموعه
جداگانه مي باشد، كليه مقادير استاندارد بايد درنظر گرفتن طولاني ترين لوله مبرد در هر خط، براي طولي كه سازنده مشخص كرده است، يا 5/7 متر، هر كدام كه كوتاهتر است تعيين شود. در اينگونه دستگاه ها كه لوله كشي مياني جزء يكپارچه اي از آن بوده و قطع كردن طول آن نيز توصيه نشده است، دستگاه بايد با كاملترين طول لوله كشي مياني مورد آزمون قرار گيرد مگر آنكه ناگزير طبق مقررات طراحي حداقل…

گرماسنج تعادلي از نوع اتاقي

ب.4-1گرماسنج تعادلي از نوع اتاقي، در شكل شماره (ب.5) نشان داده شده است و عملكرد آن براساس اصل مساوي نگهداشتن دماي حباب خشك اطراف اتاقك مورد نظر با دماي حباب خشك كه در محدوده دماي آن سمت نگه داشته شده است استوار است. اگر دماي حباب مرطوب محيط نيز در محدوده آن سمت نگه داشته شود، مقررات عدم انتقال رطوبت، براساس بند ب.1-8 همين پيوست، مورد نياز نمي باشد.

ب.4-2  بمنظور تأمين يكنواختي دماي هوا در فضاي مياني بايد كف، سقف و ديوارهاي گرماسنج به اندازه كافي از كف، سقف و ديوارهاي فضاي كنترل شده اي كه دو اتاق گرماسنج در آن قرار دارند، فاصله داشته باشد. توصيه مي شود كه اين فاصله حداقل 3/0 متر باشد و براي جلوگيري از لايه لايه شدن هوا وسايلي براي به گردش درآوردن هوا در اطراف اين فضا تعبيه شود.

ب.4-3ميزان نشت گرما از ديوار جدا كننده در محاسبات تعادل گرما وارد مي شود ومي توان مطابق بند 3-3 همين پيوست نيز آن را كاليبره يا محاسبه نمود.

ب.4-4 به منظور محدود كردن نشت توصيه مي شود كف، سقف و ديوارهاي دو سمت گرماسنج به گونه اي عايقكاري شود كه ميزان نشت گرما (براساس بند 3-2 همين پيوست) از ده درصد ظرفيت پمپ گرماي مورد آزمون با اختلاف دماي 11 درجه سلسيوس يا 300 وات براي اين اختلاف…

پيوست ج

(جهت اطلاع)

روش آزمون تعيين ظرفيت با استفاده از آنتالپي هوا در سمت بيروني گرماسنج

ج.1كليات

ج.1-1در روش آنتالپي هوا، ظرفيت ها با اندازه گيري هاي دماهاي خشك و مرطوب هواي ورودي و خروجي و مقدار گذر هواي مربوط تعيين مي شود.

ج.1-2مشخصات مندرج در بند 2-1 از همين پيوست در مورد آزمونهاي آنتالپي هوا اعمال مي شود، مشروط بر اينكه كمپرسور مستقلاً تهويه شود و اگر دستگاه از كويلهاي بيروني مجزا استفاده مي كند تنظيم افت خطوط مطابق موارد مندرج در بند 3-3 از پيوست پ و بند 4-3 از همين پيوست مجاز است.

ج.2مقررات اتاق آزمون

ج.2-1هنگام استفاده از روش آنتالپي هوا براي آزمون هايي كه در سمت بيروني گرماسنج انجام مي شود، لازم است اطمينان حاصل شود كه آيا اتصال وسيله اندازه گيري هوا، عملكرد كولر و / يا پمپ گرماي مورد آزمون را تغيير مي دهد يا خير. اگر چنين است اين تغيير بايد با لحيم كردن ترموكوپل هايي تقريباً در وسط زانوهاي برگشتي (U شكل) به مدار كويلهاي داخلي و خارجي تصحيح شود.

در دستگاه هايي كه به شارژ مبرد حساس نيستند (مجهز به مخزن تجمع مبرد) مي توان فشار سنج هايي تعبيه نمود كه از طريق شير و يا واسطه كمكي به خطوط مكش و تخليه متصل شوند. سپس بايد دستگاه را در حاليكه دستگاه آزمون سمت اتاقي متصل بوده و دستگاه آزمون سمت بيروني متصل نمي باشد در شرايط مورد نظر راه اندازي نمود.

بعد از رسيدن به شرايط تعادل، داده هاي آزمون بايد در مدت حداقل 30 دقيقه در فواصل زماني پنج دقيقه اي ثبت شود. سپس بايد كولر و/ يا پمپ گرما به سمت بيروني گرماسنج وصل شده و به كمك فشار سنج ها و ترموكوپل هاي فوق الذكر فشار و دما را ثبت نمود. اگر بعد از رسيدن به شرايط تعادل، ميانگين مقادير اندازه گيري شده در محدوده 3/0± درجه سلسيوس نباشد يا ميانگين فشار معادل آنها در حين آزمون اوليه با مقادير توافق شده اختلاف داشته باشد مقدار گذر هواي سمت…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قابل پرداخت می باشد و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

نظری بدهید