دانلود مقاله انقلاب صنعتی

توضیحات محصول

دانلود مقاله انقلاب صنعتی

42 صفحه word

انقلاب صنعتى

از مهم‌ترين پديده‌هاى تحقق‌يافته در اواخر قرن هجدهم ميلادي، در روند تکامل نظام سرمايه‌دارى در کشورهاى اروپائي، بايد از اختراع ماشين و ورود آن در روند توليد کالا در مؤسسات و شکل‌گيرى ”انباشت سرماي نام برد.

ترقى علمى و فنى و نفوذ ماشينيزم در امور اقتصادي، همانا جايگزينى منابع نيروى بى‌جان (بازوى مکانيکى و ماشيني) با منابع نيروى جاندار (بازوى انساني) را به ارمغان آورد.

در اول قرن نوزدهم ميلادى چند دستگاه ماشين بافندگى بيش از بيست برابر بافنده دستى و يک دستگاه ماشين ريسندگى دويست برابر چرخ ريسندگى معمولى توليد مى‌کردند. از ۱۷۵۰ تا ۱۸۳۰ ميلادى ماشينى شدن ريسندگى در انگلستان ميزان…

رقابت آمریكا و انگلیس در ایران و نهضت ملی شدن صنعت نفت

به نظر می‌رسید كه دو هم‌پیمان قدرتمند فاتح در جنگ جهانی دوم یعنی امریكا و انگلیس، به علت مشابهت‌های ایدئولوژیك و سیاسی اجتماعی و رابطه پسرخواندگی، بیشترین همكاری‌ها را در دنیای پس از جنگ خواهند داشت و تا مدت‌ها نیز چنین بود؛ اما گویا در صحنه بین‌المللی هم قدرت و ثروت پدر و پسر نمی‌شناسد.

به نظر می‌رسید كه دو هم‌پیمان قدرتمند فاتح در جنگ جهانی دوم یعنی امریكا و انگلیس، به علت مشابهت‌های ایدئولوژیك و سیاسی اجتماعی و رابطه پسرخواندگی، بیشترین همكاری‌ها را در دنیای پس از جنگ خواهند داشت و تا مدت‌ها نیز چنین بود؛ اما گویا در صحنه بین‌المللی هم قدرت و ثروت پدر و پسر نمی‌شناسد. امریكای تازه نفس به ضعف و افول روزبه‌روز پدر پیر و مكار خود هیچ‌گونه توجه و ترحمی نشان نمی‌داد و هر چه كه او پس می‌رفت امریكا پیش می‌آمد. تقویت ایران در مقابل كمونیسم و دلایل استراتژیك دیگر مانع از آن نمی‌شد كه امریكا از پس منافع مشترك خود با انگلستان، چشم‌انداز سال‌های آینده كانون انرژی جهان در خاورمیانه را نبیند. قرارداد تضعیف درآمدهای نفتی شركت آراسكوی امریكا با عربستان صعودی، موقعیت نفتی انگلستان را در ایران متزلزل می‌ساخت و آنها را از سهم ۱۶٪ درصدی ایران در شركت نفت ایران و انگلیس دچار نگرانی می‌ساخت.

بسیاری گمان می‌برند كه در جریان ملی‌شدن صنعت نفت امریكا به طرفداری از ایران در مقابل انگلستان ایستاد و از منافع ملت ایران حمایت كرد، در حالی كه با مطالعه تاریخ به خوبی درمی‌یابیم كه امریكا خواستار یله‌شدن منافع نفتی به سوی خود بود و گل‌آلود‌شدن آب او را به مقصود می‌رساند به همین خاطر هم پس از عدم تامین آنچه كه می‌خواست به طراحی و اجرای كودتای ۲۸ مرداد و سرنگونی دولت دكتر محمد مصدق دست زد. رقابت‌های پنهان و غیرانسانی امریكا انگلستان بر سر منابع نفتی ایران را در این…

نانوتكنولوژي‌ در جهان

دنياي‌ تكنولوژي‌ هميشه‌ در حال‌ تغيير و تحول‌ بوده‌ است‌، اما بعضي‌ از اين‌ تحولات‌ تنها در يك‌ زمينه‌ خاص‌ از تكنولوژي‌ نيست‌ بلكه‌ حوزه‌ وسيعي‌ از تكنولوژيها را شامل‌ مي‌شود. صاحبنظران‌ معتقدند، نانوتكنولوژي‌ از جمله‌ اين‌ تحولات‌ را رقم‌ خواهد زد و از اين‌ رو، رقابت‌ سختي‌ بين‌ كشورها بر سر آن‌ به‌ وجود آمده‌ است‌. «ام‌. س‌. روكو» مشاور ارشد نانوتكنولوژي‌ بنياد ملي‌ علوم‌ و رييس‌ كميته‌ فرعي‌ علوم‌، مهندسي‌ و فناوري‌ نانو(NSET)، وابسته‌ به‌ شوراي‌ ملي‌ علوم‌ و فناوري‌ امريكا مستقر در رياست‌ جمهوري‌، طي‌ مقاله‌يي‌ چشم‌انداز آينده‌ نانوتكنولوژي‌ و فضاي‌ تحقيق‌ و توسعه‌ حاكم‌ بر آن‌ در جهان‌ را تبيين‌ مي‌كند. در ادامه‌، چكيده‌ اين‌ مقاله‌ و نكات‌ برگزيده‌ آن‌ آورده‌ شده‌ است‌ كه‌ مي‌تواند در فرصتي‌ كوتاه‌ آشنايي‌ كلي‌ با وضعيت‌ نانوتكنولوژي‌ در جهان‌ را ايجاد كند.

بر مبناي‌ گزارشهاي‌ رسيده‌ از سازمانهاي‌ دولتي‌ در كشورهاي‌ مختلف‌، ميزان‌ سرمايه‌گذاري‌ آنها در تحقيق‌ و توسعه‌ نانوتكنولوژي‌ در جهان‌، بين‌ سالهاي‌ 1997 تا 2001، 5\3 برابر افزايش‌ يافته‌ كه‌ بيشترين‌ افزايش‌ مربوط‌ به‌ سال‌ 2001 با نرخ‌ 90درصد است‌.

امروزه‌ دانشمندان‌ به‌ شبكه‌ گستردهاي‌ از اكتشافات‌ وارد شده‌اند، به‌ گونهاي‌ كه‌ نمي‌توان‌ عرصه‌هايي‌ را در علوم‌ فيزيك‌، زيست‌شناسي‌ و مهندسي‌ دست‌ نخورده‌ دانست‌. صنعت‌ دريافته‌ است‌ كه‌ نانو تكنولوژي‌ مزيت‌ رقابتي‌ ايجاد خواهدكرد و تخمين‌ زده‌ مي‌شود تا 10 الي‌ 15 سال‌ آينده‌، توليد سالانه‌ صنعتي‌ نانوتكنولوژي‌ در سطح‌ جهان‌ به‌ يك‌ تريليون‌ دلار خواهد رسيد. كه‌ اين‌ ميزان‌ توليد به‌ حدود 2 ميليون‌ نيروي‌ انساني‌ شاغل‌ در زمينه‌ نانوتكنولوژي‌…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت هایی عضو شتاب قابل پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

نظری بدهید