دانلود پایان نامه ساخت

توضیحات محصول

دانلود مقاله تجهیزات و سیستم های اندازه گیری

44 صفحه WORD

مقدمه

فرآيند سنجش و اندازه گيری عوامل مختلف از بدو خلقت اهميت زيادی داشته و همچنان در دنيای امروزی نيز از اهميت خاصی برخوردار است. از حدود 7000 هزار سال بشر از مقادير شناخته شده ای همچون طول اعضاء بدن به منظور اندازه گيری در مبادلات تجاری خود استفاده می کرده است.

امروزه به منظور جلوگيري از ضايعات ، افزايش بهره وري در واحد هاي توليدي و خدماتي ، جلب رضايت مشتري و افزايش صادرات ايجاب مي كند تا براي اخذ تصميمات مختلف در طول فرآيند توليد از سيستم هاي اندازه گيري كه به عنوان ابزار دقيق معروفند استفاده نمود .

با امکان انجام اندازه گيری های دقيق ، سريع و همزمان می توان خانواده ايی از قطعات را در مجموعه ای از  محيطهای مکانيکی و الکترونيکی و … در کنار هم قرار داده و از آن برای مقاصد مختلف توليدی ا…

خلاصه فایل

استانداردهای کالیبراسیون دستگاه های CMM

انواع این استانداردها عبارتند از :

1 – استاندارد ISO 10360 ( آمریکا و انگلستان )

2 – استاندارد CNOMO ( فرانسه )

3 – استاندارد VDA / VDI ( آلمان )

در هر کدام از این استانداردها یکسری گیج های اندازه گیری دقیق ( Gauge Block ) با طول های مختلف که بر روی یکدیگر چیده شده اند را در موقعیت های مختلف دستگاه چندین بار اندازه گیری می کنند. اندازه گیری ها به صورت خطی ( در راس…

گزارش اندازه گيري با شكل قطعه ( Cad Data )

در اين گزارش علاوه بر وجود اطلاعات نقاط اندازه گيري يك قطعه ، شكل سه بعدي قطعه نيز وجود دارد و نقاط روي اين شكل به نمايش گذاشته مي شوند .در اين نوع اندازه گيري ابتدا cad data قطعه load گرديده و  اندازه گيري مستقيما” روي cad data انجام مي شود و نياز به استخراج مقادير nominal از جانب اپراتور  اندازه گيري نمي باشد . بلكه دستگاه به صورت خودكار مقادير را از روي فايل cad data    مي خواند و نتايج را روي همان شكل نشان مي دهد . اين نوع گزارش از موارد زير تشكيل شده است :…

گزارش نقاط بدون شكل Cad data قطعه

در اين نوع گزارش اطلاعات به صورت عددي مي باشد و فقط شماره يا نام نقاط اندازه گيري به همراه مولفه هايش نشان داده مي شود .مثلا” وقتي از يك نقشه براي اندازه گيري استفاده مي شود ، گزارش     اندازه گيري به تنهايي قابل استفاده و بهره برداري نمي باشد ، بلكه موارد اندازه گيري شده بايد روي نقشه قطعه مورد نظر نشان داده شوند تا بتوان با استفاده از گزارش اندازه گيري و نقشه ، نتايج را تحليل و آناليز نمود و يا زماني كه مجموعه ايي از بدنه اندازه گيري مي شود ، براي آناليز ، بايد گزارش را به همراه ebm همان مجموعه استفاده نمود تا آناليزگر بتواند به صورت صحيح و دقيق نتايج انداز0…

گيج های ضخامت سنج / Thickness Gauge

اين گيج ها می تواند فاصله باريک و شکاف های نازک را اندازه گيری کند. به اين گيج ها ( فيلر گيج ) نيز گفته می شود. ورق های فلزی با ضخامت های متفاوت که از بسيار نازک تا حدود 1 ميليمتر ساخته می شوند کار اندازه گيری را برای ما انجام می دهند….

نحوه خواندن میکرومتر

برای خواندن مقدار اندازه گيری شده ، همانند کوليس ابتدا بايد مقدار عدد صحيح استخراج گردد. اين کار دقيقا همانند کوليس انجام می شود. سپس بايد ببينيم خط صاف روی خط کش مرکزی با کدام يک از خطوط مدرج روی ورنيه در يک راستا قرار دارد. سپس مقدار اعداد اعشاری آن را از روی ورنيه می خوانند.

فاصله هر خط از همديگر روی ورنيه برابر 0.01 mm ميباشد. بنابراين همانند کوليس…

در بقيه کوليس ها با دقت های متفاوت نيز به همين شکل بيان می شود.

در این سایت می توانید اطلاعات کاملتری را بخوانید :

۱ – کوليس ورنيه ای با دقت  0,1 mm :

در سيستم متريک 1mm به 10 قسمت تقسيم شده است و هر ريزنمايی برابر با 0.1 mm ميباشد. برای رسيدن به اين دقت روی ورنيه،    9 mm را به 10 قسمت مساوی تقسيم می کنند. بنابراين فاصله  هر کدام از تقسيم بندی ها 0.1 mm می شود.

۲ – کوليس ورنيه..

– استاندارد اندازه گيري ( Measurement standard / Etalon )

سنجه مادي ، دستگاه اندازه گيري ، ماده مرجع يا سيستم اندازه گيري كه هدف آن تعريف ، تحقيق ، ابقاء يا باز توليد يكايك كميت يا مقداري ( يا مقاديري ) از آن است كه به عنوان مرجع به كار گرفته مي شود .

الف ) استاندارد جرم يك كيلو گرمي .

ب ) مقاومت استاندارد صد اهمي .

ج ) استاندارد طول يك متري .

– استاندارد بين المللي اندازه گيري : ( International measurement standard

Etalon international )

 

نظری بدهید