دانلود مقاله روانکاری صنعتی

توضیحات محصول

دانلود تحقیق روانکاری صنعتی

14صفحهword

خلاصه

مقدمه

روانکاری ( Lubrication ) ، علم تسهیل حرکت نسبی طوح در تماس با یکدیگر تعریف شده و امروزه یکی از رشته های مهم در علوم ،‌دانش فنی و عملیات اجرایی مهندسی است . در هر جا که سطوح درکنار و در تماس با یکدیگر دارای حرکت نسبی هستند ، روانکاری نقش مهمی در انجام حرکت به نحو صحیح ، مداوم و اقتصادی ایفا می کند و هر طرح مکانیکی و ساختمان ماشین های صنعتی ، متأثر از این علم است .

عدم روانکاری صحیح و اصولی ماشین آلات ، علاوه بر آن که باعث کاهش راندمان مکانیکی و پایین آمدن بازده ماشین می شود به فرسایش بیش از حد ، فرسودگی و از کارافتادگی زودرس آنها منجر  می شود .

تاریخچة روانکاری

تاریخ بشر پر از شواهدی است که نشان می دهد در روزگاران گذشته ، به طور معمول از چربی حیوانات و روغن های گیاهی به عنوان روان کنندة محور ارابه و گاری ها ،‌و حتی روان کننده های جامد مثل گرافیت و پودر تالک برای تسهیل حرکت روی سطوح در حال تماس با یک دیگر استفاده می شده است . بر دیوارده های مقبرة فرعون مصری توتی هتاپ به تاریخ 1650 قبل از میلاد مسیح ( بیش از 3600 سال قبل ) نقوشی وجود دارد که روش مالش روغن زیتون روی سطح الوارهای چوبی ، برای آسان نمودن جابه جایی قطعات بزرگ سنگ و مجسمه ها و مصالح ساختمانی را نشان می دهد.

با اختراع ماشین بخارل به وسیلة آقای وات ( 1765 میلادی ) نیاز به روغن ها و گریس های روان کننده پایدار و در عین حال ارزان قیمت ، یکباره بالا رفت . کاربرد محور و یاتاقان با سرعت چرخشی زیاد و سطوح لغزنده با حرکت پاندولی شدید روی یکدیگر ، تاکتیک جدیدی در روانکاری را طلب می کرد .سطوح لغزنده به جای آن که در محل تماس با لایه های نازک روغن از یکدیگر فاصله بگیرند ، اکنون با لایه ضخیمی از روان کننده که از هر گونه تماس فلز با فلز …

انتخاب روغن

برای روانکاری بلبرینگ ها و رولربرینگ ها ، فقط باید از روغن های معدنی تصفیه شده استفاده کرد و به علاوه برای بهبود برخی خواص آن ها ( استحکام لایه زوغن و خاصیت اکسیداسیون و … ) باید مواد افزودنی به آن ها اضافه کرد .

یکی از مهمترین فاکتورها برای تعیین و انتخاب روغن ،  ویسکوزیتة می باشد که مقدار آن با افزایش دما کاهش می یابد . برای این که لایة ضخیمی از روغن به قدر کافی در سطح تماس بین اجزای غلتان ( ساچمه ها ) وشیار رینگ ها تشکیل گردد ، روغن باید در دمای کار ، کمترین  ویسکوزیتة خود را حفظ کند . در یاتاقان های متوسط و بزرگ در دمای کار ویسکوزیتة روغن نباید کمتر از c.st 12 باشد.

روغن هایی که ویسکوزیتة کمی دارند برای نگه داشتن اصطکاک در حد مینیمم ( در یاتاقان های کوچک و پرسرعت ) به کار گرفته می شوند . مقدار ویسکوزیتة لازم در دمای کار ، توسط دیاگرامی که برحسب قطر داخلی یاتاقان d و سرعت n آن رسم شده به دست می آید . این نمودار تقریبی بوده و برای اندیس ویسکوزیتة 90 تهیه گردیده است . دیاگرام در نمودار شماره (3) دیده    می شود .

برای تعیین ویسکوزیتة مورد نیاز برای روانکاری  مناسب بیریبنگ از نمودارهای (4) و (5) استفاده    می شود ؛ بدین صورت که قطر متوسط بیرینگ روی محور افقی نمودار (4) مشخص می شود ،سپس یک خط عمودی از آن نقطه رسم خواهد شد تا خط متناسب با سرعت چرخش بیرینگ را قطع کند . به این روش ویسکوزیتة مورد نیاز برای درجة حرارت…

روانکاری با گریس

بیشتر حجم گریس را روغن مصرفی و بقیه آن را صابون فلزی تشکیل می دهد . در گریس های پایه صابون ، قسمت اصلی گریس را شبکه ای سه بعدی از رشته های درهم و متغییر الطول تشکیل می دهد.

فاصلة بین سلول های شبکه با روغن معدنی پر شده است مانند اسفنجی که آب را جذب کرده باشد. هنگامی که قسمت های متحرک یاتاقان با گریس تماس پیدا کند ، مقدار کوچکی از روغن به یاتاقان می چسبند . روغن ، که مادة واقعی روانکاری است ، کیفیت خود را به تدریج بر اثر اکسیداسیون از دست می دهد یا مقدار آن بر اثر تبخیر و نیروی گریز از مرکز کاهش می یابد . سرعت جدا شدن روغن از گریس ، باید به قدری باشد که به طور پیوسته مقدار کوچکی از روغن برای روانکاری مداوم در اختیار یاتاقان قرار گیرد . البته این عمل تا مدت مشخصی می تواد دوام داشته باشد چون گریس در این مدت اکسیده شده و…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت هایی عضو شتاب قابل پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

نظری بدهید