دانلود مقاله

توضیحات محصول

دانلود مقاله سيستم هاي خنك كننده

6 صفحه word

سيستمهاي خنك كننده

در طول زمان احتراق مخلوط سوخت و هوا داخل سيلندرها حرارت زيادي در حدود 1800 تا 2000 درجه سانتيگراد ايجاد مي شود. تنهاي قسمتي از حرارت به وجود آمده (حدود 20 تا 24 درصد در موتورهاي بنزيني و 27 تا 35 درصد در موتورهاي ديزل) به كار مفيد تبديل مي شود.قسمت ديگري از اين حرارت (حدود 20 تا 34 درصد در موتورهاي بنزيني و 20 تا 32 درصد در موتورهاي ديزل) مي بايست توسط سيستم خنك كننده جذب شود در غير اينصورت قطعات موتور بخصوص پيستونها و سوپاپ ها كه مستقيماً به شعله تماس دارند بيش از حد گرم شده ، حرارت زياد باعث از بين رفتن سريع آنها مي گردد. ضمناً حرارت زياد از حد، موجب سوختن روغن مي شود.

خنك شدن بيش از حد يك موتور در حال كار نيز مطلوب نيست. در موتوري كه بيش از حد خنك مي شود توان ،در نتيجه تلفات حرارت كاهش مي يابد ،تلفات اصطكاكي براثر سفت شدن روغن بالا مي رود و بخشي از مخلوط سوخت و هوا تبديل به مايع شده و روغن از ديواره هي سيلندر شسته و پايين مي برد. اين موارد موجب فرسايش اجزاء موتور مي گردد. در موتوري كه حرارتش خيلي پايين است خوردگي ديواره هاي سيلندر در نتيجه تولد تركيبات گوگردي افزايش مي يابد. جدول 1 اثر درجه حرارت خنك كننده بر روي توان موتور مصرف سوخت و فرسايش يك موتور…

سيستم خنك كننده هوايي

اين سيستم معمولاً در موتورهاي كوچك مورد استفاده قرار مي گيرد . زيرا عبور هوا از تمام نقاط داغ در موتورهاي بزگتر مشكل است. در اين سيستم معمولاً از پره ها لوله ها و دمنده ها براي كمك در پخش هوا استفاده مي شود. موتورهاي چند سيلندر كه با هوا خنك مي شوند سيلندرهايشان به جاي اين كه به صورت جفت جفت با هم ويا همگي در يك بدنه ريخته شوند به صورت منفرد و جدا از هم ريخته مي شوند تا حداكثر عمل خنك شدن در آنها انجام گيرد. موتورهاي هواپيما ، موتور سيكلت،چمن زن ها ،تراكتورهاي باغي ،تراكتورهاي كوچك و متوسط ديزل و مولدهاي ديزلي ، از جمله متورهاي چند سيلندري هستند كه با هوا خنك مي شوند. اين موتورها داراي مزاياي زير مي باشند:

  • وزنشان كمتر است
  • داراي ساختمان ساده تري هستند
  • كاركردن با آنها راحت تر است و با زحمت كمتري همراه مي باشد.
  • خطر يخ زدن آنها در هواي سرد وجود ندارد.

سيستم خنك كننده هوايي داراي معايب زير است :

  • خنك نگه داشتن موتور در تمام شرايط مشكل است.
  • كنترل كامل حرارت سيلندرها تقريباً غير ممكن است.

موتورهايي كه با هوا خنك مي شوند معمولاً كمي داغ تر از موتورهايي كار مي كنند كه با آب خنك مي شوند و نيازبه روغنكاري بيشتري دارند.

رادياتور

رادياتور يكي از اجزاء اصلي هر سيستم خنك كننده مايعي است كه به آن دستگاه تبادل حرارت نيز گفته مي شود. در اين قسمت حرارت از خنك كننده گرفته شده و به هواي آزاد منتقل مي شود. همچنين رادياتور مخزني براي ذخيره مايع خنك كننده مورد نياز به وجود مي آورد تا سيستم خنك كننده به طور موثر كار كند. رادياتور شامل دو مخزن است: يك مخزن در بالا كه به وسيله يك لوله لاستيكي به مجراي آب سر سيلندر راه دارد و يك مخزن در پايين كه به پمپ مربوط مي شود. اين دو مخزن به وسيله تعدادي لوله هاي باريك با مقطع دايره يا بيضي به يكديگر مربوطه شده اند. لوله ها به وسيله لحيم كاري به مخزنها وصل شده و از يكديگر فاصله دارند تا هوا بتواند از لابلاي آنها عبور كند. اطراف لوله ها را پره ها و مجاري عبور هوا احاطه كرده است.

پس از اين كه آب از موتور عبور كرده گرم شده و وارد مخزن بالايي مي شود سپس از لوله ها گذشته و وارد مخزن پايين مي شود. در موقع عبور آب از لوله ها چون هوا از لابلاي آنها عبور مي كند مقداري از حرارت خود را از دست مي دهد . هنگامي كه آب خنك شده و به مخزن پاييني مي رسد توسط پمپ آب مكيده شده به داخل سيلندر ها فرستاده…

ترموستات

از ترموستات براي كنترل جريان آب از رادياتور استفاده مي شود. وقتي كه موتور سرد است ترموستان راه جريان آب از موتور به رادياتور را مسدود كرده و تا زماني كه درجه حرارت موتور به حد معيني نرسد خروج آب از موتور را غير ممكن مي سازد در مدت گرم شدن موتور پمپ آب از طرق مجراي انحرافي مايع خنك كننده را فقط در داخل مجراي آب موتور به گردش در مي آورد.

ترموستات نوع فانوسي شامل يك سوپاپ ديسكي و نشيمنگاه آن مي باشد. اين ترموستات بين سر سيلندر و محفظه بالايي رادياتور نصب مي شود. سوپاپ قسمت بالايي يك گروه كپسول هاي برنجي نازك كه روي هم قرار گرفته و تشكيل فانوسي را مي دهند متصل شده است. داخل فانوس از مايع فراري مانند استون يا الكل متيل پر شده است . قسمت پايين فانوس به بدنه ترموستات محكم شده و فانوس به صورت معلق قرار گرفته است.

موقعي كه موتور سرد است در اثر انقباض فانوس، سوپاپ در محل نشيمنگاه خود بسته نگه داشته مي شود و آب نمي تواند از قسمت سرسيلندر به رادياتور جريان يابد. با داغ شدن آب در داخل مجري آب موتور مايع فرار داخل رادياتور جريان يافته و خنك مي شود بدين ترتيب گردش آب آغاز مي شود. وقتي كه موتور خاموش مي شود الكل يا ماده فرار ديگري…

نظری بدهید