دانلود مقاله مکانیزاسیون کشاورزی پمپ روغن

توضیحات محصول

دانلود مقاله مکانیزاسیون کشاورزی پمپ روغن

24 صفحه word

مقدمه 

همانطور كه مي دانيم روغن محصولي است از فراورده هاي پالايشگاهي كه از مواد نفتي مشتق شده است و ريشه ي معدني دارد يعني از تقطير نفت خام بدست مي آيد . بعضي از روغن ها   داراي خواص پاك كنندگي خوبي هستند كه البته اين خاصيت با اضافه كردن مواد خارجي به آن مي باشد براي مثال روغن HD(HEAVY DUTY).

وظيفه ي اصلي روغن علاوه بر خنك كردن ، پاك كردن كثافات از موتور و آب بندي كردن عبارتست از روان كاري (منظور از روان كاري همان كاهش ا صطكاك و سايش بين قطعات موتور است)كه نوع روانكارآن جهت مصرف در قسمت هايي كه در معرض سايش هستند ، قرار مي گيرد و نوع ديگر كه تقريبا جامد است گريس ها هستند كه در روان كاري بين قطعات مورد استفاده قرار مي گيرد . هر كدام از اين روان كارها داراي خواص خاصي مي باشند كه در حرارتهاي مناسب كاربري دارند . جهت بهره گيري ازاين خواص روغن در روان كاري قطعات در سراسرموتور بايستي از فنون و قوانين و قطعات خاصي بهره گرفت كه مجموعه ي اين قطعات سيستم روغن كاري موتور را تشكيل مي دهند.مقصود از روغن كاري موتور اينست كه ما بين قسمت هايي كه در تماس حركتي مي باشند يك ورقه از مايع چرب كننده قرار مي گيردكه در نتيجه اصطكاك و درجه حرارت بالا نرفته و قسمت هاي در حركت بهم گير نمي كنند.

يكي از مهمترين فاكتورهاي اصلي در هدايت روغن به قسمت هاي مختلف موتور تحت فشار بودن آن ا ست كه اين خود يكي از انواع سيستم هاي روغن كاري مي باشد .كه د ر اين نوع سيستم روغن كاري به وسيله ي تلمبه ي روغن (سيستم تحت فشاركامل) _ يك پمپ روغن  و ظيفه ي به چرخش در آوردن روغن در قسمت هاي متحرك موتور را بر عهده دارد. روغن بوسيله ي پمپ روغن كه داخل كارتر قرار گرفته است بحد افراط  به تكيه گاههاي ميل لنگ ، تكيه گاههاي ميل سوپاپ و غيره مي رسد. بدين  منظوراز تلمبه ي روغن به كليه ي تكيه گاهها از داخل لوله كشي شده و روغن كاري مي گردند . قسمت هايي كه در موتور مي بايستي روغن كاري شوند عبارتند از: بدنه ي سيلندر، تكيه گاههاي ميل لنگ ، ياطاقانها مثل ياطاقانهاي اصلي، ياطاقانهاي ميل بادامك و…

 قطعات پمپ روغن دنده اي تراكتور اونيورسال ام_650 و ام_651 و شرح برخي از آنها:

1- بدنه پمپ

2- housing : محل استقرار چرخدنده ها

3- چرخدنده:Gear

4- دو عدد شفت كوتاه و بلند كه شفت كوتاه به چرخدندهِ ي متحرك و شفت بلند به چرخدنده ي محرك متصل است.

5- خارهاي هلالي جهت كوبله(لاك) كردن شفت با چرخدنده

6- خارهاي نگه دارنده ي دنده جهت حركت رفت و برگشتي

7- بوش هاي غير هم جنس نسبت به بدنه و شفت.

غير هم جنس بودن بوش ها يكي به دليل جلوگيري از فرسايش قطعات و دليل ديگر ان است كه از نظر اقتصادي اين بوش ها ارزش كمتري نسبت به قطعات اصلي دارند و نقش اصلي آنها روان كاري بين دو قطعه سخت تر است بنابراين از جنس هاي نرم ساخته مي شوند كه در اين نوع پمپ از بوش ها با پايه هاي مسي استفاده شده است. منظور از بو ش با پايه هاي مسي آن است كه اين بوش ها حاوي  50 درصد و يا بيشتر از فلز مس مي باشند.

8- درپوش بدنه ي پمپ

9- پيچ ها وواشرها

10-  سوپاپ كاهش فشار

اصولا اويل پمپ طوري طراحي شده است كه هنگام كاركردن  ،بيش از مقدار مورد نياز قطعات متحرك موتور ،روغن فراهم مي كند.لذا بري جلوگيري از افزايش فشار روغن،در سرعت هاي زياد موتور ، سوپاپ كاهش فشار در بغل اويل پمپ نصب شده است. اين سوپاپ معمولاً با اويل پمپ يك تكه بوده و بدين جهت سوپاپ بغل اويل پمپ گفته مي شود . سوپاپ كاهش فشار از يك ساچمه و فنر تشكيل شده است .دربعضي از موتورها عوض ساچمه از سوزن استفاده مي كنند. هنگاميكه فشار روغن كم است فنر به ساچمه فشار آورده و محل خروج روغن را مي بندد.امّا در صورت افزايش فشار روغن ،ساچمه فشار آورده و فنر جمع مي شود.در نتيجه روغن اضافي از اين كانال گذشته و به كارتر بر مي گردد. در بعضي از موتورها…

تعمير اويل پمپ نوع دنده اي (اويل پمپ دنده بيرون)

قبل از اقدام به تعمير اويل پمپ ، بهتر است كه كتابچه ي راهنماي تعميرات موتور را مطالعه نموده و طبق دستورات كارخانه ي سازنده اتومبيل ، قطعات اويل پمپ را بازديد كرده و در صورت لزوم آنرا تعمير يا تعويض نموده . در صورتيكه كتابچه ي راهنما در دسترس نباشد مي توان به روش زير اقدا م كرد:

الف: طرز باز كردن اويل پمپ

پس از پياده كردن اويل پمپ از روي موتور ،ابتدا توري سيمي را كه معمولاً به سر لوله ي مكش بسته شده است جدا نموده و سپس مهره ي تنظيم (رگلاژ ) سوپاپ بغل اويل پمپ را باز مي كنند. حالا فنر و ساچمه آنرا از روي پمپ بيرون مي آورند . بسته به نوع اويل پمپ ، چرخدنده كجي را كه سبب گردش چرخدنده هاي داخل اويل پمپ مي گردد بايد از پمپ جدا شوند.حالا بقيه ي اجزاء اويل پمپ را به شرح زير از روي پمپ باز مي كنند:

1- شفت اويل پمپ را از روي آن برمي دارند.

2-پيچ هاي در پوش اويل پمپ را باز كرده و در پوش را جدا مي كنند.

3- چرخدنده هاي داخل اويل پمپ را بيرون مي آورند.

كليه اجزاي اويل پمپ را (توري، سوزن، فنر سوپاپ ، بدنه ي پمپ ، درپوش و چرخدنده ها ) با نفت شسته و با هواي فشرده مجاري اويل پمپ را تميز مي كنند. البته اگر موتور براي تعمير اساسي پياده شده باشد،بايد كليه ي مجاري روغن با هواي فشرده تميزگردد.در  صورتيكه تنها اويل پمپ باز شده باشد، فقط بايستي مجاري روغن كه دسترسي به آنها ميسر است تميز گردد.

ب- بازديد قطعات اويل پمپ و خلاصي آن

درپوش اويل پمپ را بازديد نموده و در صورت سائيدگي مي توان آنرا سائيد تا صاف گردد . بايد توجه شود كه اين كار با دقت انجام گيرد تا سطح در پوش كاملاً بطور يكنواخت سمباده زده شود. در ضمن بدنه ي پمپ  را از سمت داخل و خارج بازديد نمود تا سائيدگي و…

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت هایی عضو شتاب قابل پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

نظری بدهید