مکافایل

توضیحات محصول

دانلود مقاله گسترش عملكرد كيفيت(QFD)

8 صفحه word

تاريخچه پيدايش QFD

QFD براي اولين بار به عنوان مفهومي براي توسعه محصولات جديد براساس كنترل كيفيت جامع (TQC) به وجود آمد. QFD، ترجمه واژه كنجي (Kanji) است كه ژاپني‌ها براي توصيف تعميم گسترش كيفيت از آن استفاده مي‌كنند. تعريف QFD با توجه به منابع آموزشي مؤسسه GOAL/QPC (يكي از بزرگ‌ترين مراكز مشاوره QFD) عبارت است از: «روش و فرايندي نظام‌مند و ساخت‌يافته به منظور شناسايي و استقرار نيازمندي‌ها و خواسته‌هاي كيفي مشتريان در هر يك از مراحل تكوين محصول از طراحي‌هاي اوليه تا توليد نهايي كه براي استقرار مناسب آن نياز به همكاري همه جانبه بخش‌هاي مختلف سازمان از جمله بازاريابي، فروش، برنامه‌ريزي، مهندسي، توليد، خدمات پس از فروش و… مي‌باشند».

در تعريفي ديگر آمده است: «اگر چه QFD اغلب با فعاليت‌هاي بهبود محصول همراه است، اما كاربردهاي توليدي نيز دارد. ابزار و مفاهيم QFD براي افرادي كه در مسير توليد، درگير تقاضاي بلندمدت مي‌باشند مفيد است.

QFD به سازمان براي جهت‌گيري مؤثر درخواست‌ها به سمت مباحث با اهميت براي مشتريان كمك مي‌كند تا بتواند به صورت بهتري برنامه‌ريزي كند (شكل 1).

به‌طور خلاصه مي‌توان وظيفه QFD را در دو جمله تعريف كرد:

– تبديل و ترجمه نيازمندي‌هاي مشتريان به مشخصات فني محصول

– تعيين فعاليت‌هاي كيفيتي متناسب با مشخصات فني محصول

تصويري از مسير تدريجي تكامل QFD با برخي از فعاليت‌هاي صورت گرفته در اين زمينه عبارتند از:

1966: آغاز اولين تلاش‌ها به منظور استفاده از مفاهيم گسترش كيفيت

1972: معرفي روش تكامل يافته در شركت كشتي‌سازي كوبه QFD

1978: تشكيل كميته‌اي مستقل در مؤسسه كنترل كيفيت ژاپن (چاپ اولين كتاب)

1980: اهداي جايزه دمينگ به شركت كابايا

1983: انتشار اولين مقاله امريكاي شمالي (آشنايي 80 مدير) QFD

1984: برگزاري اولين دوره يك روزه در امريكا QFD

1985: استفاده از اين روش در شركت فورد و…

معرفي QFD به سازمان

اولين سؤال اغلب كارشناسان و مشاوران QFD در مراحل اوليه استفاده از اين ابزار، چگونگي معرفي و ارائه آن به مديريت ارشد سازمان است. پاسخ به اين سؤال از آن جهت كه معرفي و ارائه مناسب ابزار QFD در مراحل مقدماتي انجام پروژه، بسياري از مشكلات آتي تيم اجرايي را حل مي‌كند از اهميتي ويژه برخوردار است.

ارزيابي مقدماتي از سيستم موجود، فاصله واقعي سيستم جاري كيفيت سازمان (آنچه كه هست) و سيستم مورد نياز (آنچه كه بايد باشد) را مشخص مي‌كند.

از اين طريق مي‌توان تا حد زيادي ريسك ناشي از شكست يا پياده‌سازي ناموفق QFD را كاهش داد و با جلب تعهد مديريت مي‌توان هماهنگي لازم را براي كسب موفقيت پروژه‌هاي QFD نظير: تأمين به موقع منابع، به كارگيري نيروي انساني مرتبط و حمايت‌هاي مرحله‌اي در روند اجرايي پروژه، به دست آورد. يكي از ابزار موفق در اين راستا، نمودار رادار است. شكل كلي نمودار رادار دايره‌اي است كه هر يك از شعاع‌هاي آن از 1 تا 9 درجه‌بندي شده است. عدد 1 در مركز به اين معني است كه سازمان شما به هيچ‌وجه با معيارها و خواسته‌هاي مورد ارزيابي تطابق ندارد و در مقابل عدد 9 مندرج در محيط دايره، بيانگر تطابق كامل معيار مورد نظر با شرايط مورد سازماني مي‌باشد.

مطابق شكل 3، شرايط موجود سازمان حداقل با شش معيار كلي شناسايي مشتريان، مشتري‌مدار بودن سازمان، تناسب ستانده‌هاي (خروجي‌هاي) فرايند طراحي با الزامات واحدهاي ساخت و مونتاژ، استفاده از منابع مورد نياز در مراحل اوليه طراحي، چند وظيفه‌اي بودن فرايند طراحي و…

نتيجه‌گيري

توجه داشته باشيد كه:

QFD جايگزيني براي فرايند طراحي فعلي نيست، بلكه از QFD بايد به عنوان ابزاري كارامد و توانا براي حمايت و پشتيباني از تمامي فعاليت‌هايي استفاده كرد كه در حوزه فرايند طراحي انجام مي‌شوند.

مهم‌ترين مزيت و فايده به‌كارگيري روش QFD، دعوت از سازمان به تفكر و فرهنگ «كيفيت‌گرايي» و «مشتري‌گرايي» است.

به گواه بسياري از كارشناسان، مشاوران و سازمان‌هايي كه از QFD بهره فراواني برده‌اند، هر QFD در دعوت از كارشناسان به «تفكر گروهي و جمعي در يك مسير مشخص و سيستماتيك» براي توليد محصولات مطابق با آن چه كه «مشتري» انتظار دارد، نه آن چه كه در نظر «مهندس طراح» است، مؤثر مي‌باشد.

پانوشت‌ها

  1. لري سلدن: استاد بازنشسته مدرسه بازرگاني كلمبيا و رئيس و بنيان‌گذار مؤسسه مشاوره سلدن و شركاست.
  2. يان مك ميلان: استاد كارآفريني در مدرسه وارتون
  3. Quality Function Deployment
  4. Total Quality management
  5. براي توضيح در مورد خانه كيفيت به فصل سوم كتاب QFD رويكرد مشتري در به طرح‌ريزي و بهبود كيفيت محصول نوشته محمد هوشيار، كامران رضايي، حسين آشتياني- مراجعه كنيد.

منابع

  1. Day, Ronald, G, “Couality function deployment: Linking a company with Its customers”, MC Graw_Hill (1396)
  2. Revelle, Jack B. “Manufacturing hand book of Best practices” 2002
  3. Akao. Y., Mizuno. S. “QFD: Tlie customer Driven Approach to quality planning and deployment”. Asian Productivity Organization.(1994).
  4. March, S. Moran. 1. W. Nakui. S. Holflicrr, G.D. “Facilitating and Training in Quality Function Deployment”. GOAL/ QPC. (ITOl).
  5. Terninko. 1., “Step by Step OFD: Customer Driven Product Design”. St. Luicc Press. (1997)

6 . آشتياني، حسين. رضايي، كامران. هوشيار، محمد (1380). QFD رويكردي مشتري‌مدار به طرح‌ريزي و بهبود كيفيت محصول. تهران: نشر آتنا

  1. Revclle. .1. B. .Moran. .1. W. .Colt, C.A. “The QFD Handbook”. John Wilcy & Sons. (1998)

.

.

.

جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و تحقیق و مقاله مربوطه بر روی گزینه پرداخت که در بالای صفحه قرار دارد کلیک نمایید و پس از وارد کردن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قابل پرداخت می باشد و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

 

نظری بدهید