دانلود مقاله راهنمای آزمايشگاه خواص مکانيکی

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه انواع دترجنت ها و كاربرد آنها

57 ضفحه

مقدمه

انواع دترجنت ها و كاربرد آنها

مقدمه اي بر سورفكتانتها

سورفكتانت:

كلمه Surfactant مخفف عبارت، AgeNT، ACTive، SURFace مي باشد.

ملكول سورفكتانت شامل دو قسمت مجزاي ساختماني است، يك قسمت آبدوست (چربي گريز) و يك قسمت آبگريز (چربي دوست).

قسمت آب گريز (چربي دوست) اكثر سورفكتانتها شامل يك زنجير هيدروكربني است كه معمولاً طول متوسط آن از 12 تا 18 اتم كربن است و ممكن است شامل يك حلقه آروماتيك باشد.

در شكل (1-3) چگونگي عمل سورفكتانت در يك محلول نشان داده شده است ملاحظه مي شود كه سر آبدوست به سمت آب جهت گيري كرده و سر آب گريز به سمت خارج آب جهت گيري نموده است. به همين سبب است كه سورفكتانها در سطح…

ج- دترجنت هاي غير يوني:

سورفكتانتهاي غير يوني آندسته از سورفكتانتها هستند كه در محلول يونيزه نمي‌شوند (شكل 6-3) غيريوني ها معمولاً ناشي از كندانس كردن اكسيد اتيلن بر روي يك ريشه هيدروفوب مي باشند.

بخش هيدروفوب سورفكتانت مي تواند آلكيل فنول، الكل يا اسيد چرب و آمين يا آميد باشد.

گروه آبدوست در سورفكتانت هاي غير يوني يك زنجير پلي اكسي اتيلن
–(OCH2CH2O)n-CH2CH2OH مي باشد.

اين تركيبات قدرت پاك كنندكي خوبي دارند و عامل امولسيون كننده ارزاني مي باشند اما كف كم مي كنند، لذا…

روش تهيه دترجنت هاي كاتيوني

دانستيم دترجنت هاي آنيوني در آب همانند صابون به يك راديكال آنيوني درشت و بزرگ و يك كاتيون فلزي كوچك يونيزه مي شوند ولي دترجنت هاي كاتيوني در اثر يونيزاسيون به يك رشته كاتيوني بزرگ و يك آنيون كوچك تجزيه مي گردد كه بيشتر وقتها نيز بخش چتر يك هالوژن مانند (BrORCl) مي باشد. بايد دانست، كه يونهايHCOO، NO3، SO4، CH3COO مي توانند به جاي آنيون وجود داشته باشند. از نخستين تركيب اين دسته، ستيل آمونيوم CH3-(CH2)15-N=(CH5)3 است كه در سال 1913-م تهيه گرديد.

از اين تركيبها كمتر به جاي دترجنت به كار مي روند. از اين رو با اشاره اي كوتاه از آنها مي گذريم از اين دسته مي توان نمكهاي آمين، نمكهاي آمونيم چهار گنجايشي را نام برد…

صابونهاي حلال

اين صابونها يك ماده تعاوني سودمند هستند كه از مخلوط كردن يك حلال آلي و صابون يا روغن سولفاته بدست مي آيد و محلول رقيق آن با توليد يك امولسيون پايدار مي نمايند. چنين تركيب خالصي براي زدودن لكه هاي روغن به كار رفته و با اين كه آن را به محلول شستشو براي كمك به انحلال براي زدودن لكه هاي روغن به كار برده و يا اين كه آن را به محلول شستشو براي كمك به انحلال روغنها به ويژه روغنهاي كاني مي افزايند. حلالهايي كه به كار مي روند مانند:

تري كلرواتيلن OHEXANOL, (MRTHYLCYCL) SECTOL (CHCL=CCL2)

هستند كه اولي فرار بوده و از اين رو آن را در دماي پايين به كار مي برند ولي دومي و سومي…

 

نظری بدهید