مکافایل

توضیحات محصول

پایان نامه دانلود پایان نامه بررسی چسبندگی پوشش الكترولس به زير لايه پلاستيكی در فرايند آبكاری پلاستيك ها

80 صفحه WORD

چكيده

در اواخر دهه 1970 استفاده از پلاستيكهاي آبكاري شده به منظور كاهش وزن و ايجاد پوششهاي تزئيني بر روي برخي از قطعات خودرو اهميت يافتند. هم زمان با آن توسعه صنعت الكترونيك استفاده از پلاستيكهاي آبكاري شده در ساخت صفحات مدارهاي چاپي به منظور ايجاد خاصيت هدايت الكتريكي اهميت يبشتري يافت، به طوري كه با پيشرفت روز افزون اين صنعت، بررسي خواص چسبندگي پوششهاي فلزي به زير لايه پلاستيكي مهم به نظر مي‌رسند.

در اين تحقيق ضمن معرفي فرآيند آبكاري پلاستيكها به بررسي برخي از عوامل موثر بر چسبندگي پوشش به زير لايه پرداخته شده، به طوري كه عواملي نظير خواص فيزيكي و شيميايي پوششهاي فلزي، چگونگي آماده ساختن زيرلايه پلاستيكي…

خلاصه فایل

-اهميت آبكاري پلاستيكها

استفاده از قطعات پلاستيكي آبكاري شده در اواخر دهه 1970 در صنايع مختلف گسترش چشمگيري يافت، به طوري كه به سرعت در صنايعي نظير خودرو سازي، الكترونيك و مصارف تزئيني به ويژه توليد وسايل خانگي كاربرد وسيعي يافتند[1]. مثالهايي كه از اين كاربردها در ادامه آورده شده است.

الف – صنعت خودرو

پلاستيكهاي آبكاري شده هم به منظور زيبايي و هم به منظور افزايش مقاومت به خوردگي در قسمتهاي مختلف خودرو استفاده مي‌شوند. به عنوان مثال برخي از پلاستيكهاي آبكاري شده مقاوم به سايش نظير پلي اورتان در قسمت‌هاي داخلي اتومبيل استفاده شده‌اند، ضمن اين كه از قطعات پلاستيكي آبكاري شده كه داراي خاصيت مقاومت به ضربه باشند نيز مي‌توان در سپرهاي خودرو استفاده كرد. در شكل (1) نمونه اي از اين كاربرد نشان داده شده است.

ب – صنعت الكترونيك

در صنعت الكترونيك ، آبكاري پلاستيكها به منظور ايجاد خاصيت هدايت الكتريكي انجام مي شود كه نمونه بارز اين كاربرد در ساخت…

خواص فيزيكي و شيميايي زير لايه پلاستيكي

اين خواص به طور كلي عبارتند از:

الف – ضريب انبساط حرارتي

اختلاف بيش از حد ضريب انبساط حرارتي بين زير لايه پليمري با پوشش فلزي باعث تاول زدن پوشش از زير لايه و چسبندگي ضعيف پوشش در سيكلهاي مختلف حرارتي مي‌شود[7].

ب – دماي اعوجاج حرارتي

اين عامل نيز به مانند ضريب انبساط حرارتي تأثير به سزايي در چسبندگي پوشش به زير لايه در شرايط كاري خواهد گذاشت [7].

ج. شرايط قالب گيري نظير نقطه ذوب و فشار تزريق

نقطه ذوب و فشار تزريق تاثير زيادي بر استحكام و چسبندگي پوشش به زير لايه داد كه تاثير اين موارد در اشكال (5) و(6) نشان داده شده اند[7].

عوامل سه گانه فوق به شدت تحت تاثير تركيب‌ شيميايي پليمر قرار دارند به طوري كه با اضافه كردن مواد پركننده به ويژه در مرحله …

محدوديت هاي پوشش ها يا الكتروفورمينگ

پوشش هاي الكتروفورتيك هم مانند ساير پوشش ها در چسبندگي به فلز پايه داراي محدوديتهاي ذاتي بوده و براي تمام كاربردها مناسب نمي باشند. براي توليد محدود و در حجم كم رنگ هاي متنوع، روشهاي ديگر پوشش بر الكتروفورتيك كه براي هر رنگ يك تانك و سيستم شستشوي نهايي لازم دارد، برتري دارند.

اما توليد در حجم بالا استفاده از چندين تانك پوشش الكتروفورتيك براي رنگ هاي مختلف را توجيه مي‌كند. زيرا درست است كه هزينه اوليه براي سيستم الكتروكوت اغلب بيشتر از ساير انواع روشها مثل اسپري و غوطه وري مي‎باشد اما با پيشرفت هاي اخير نصب يك سيستم الكتروفورتيك و طراحي هاي بهينه و سيستمهاي مدار بسته آسانتر شده است.

از آنجايي كه الكتروكوت يك فرآيند پوششي كامل مي‎باشد بنابراين پوشش دادن انتخابي (قسمتهاي خاصي از يك قطعه) با مشكل همراه است. زيرا پوشاندن موقتي نقاطي كه مي خواهيم با الكتروكوت پوشانده نشود، فرايند زمان بر و هزينه…

عمليات لازم قبل و بعد از آبكاري

1- قطعه مورد نظر را جهت زدودن چربيهاي ايجاد شده در اثر عمليات ساخت، سوراخ كاري، خمكاري و از اين قبيل و همچنين چربيهاي آلي حاصل از تماس دست در اثر جابه جايي و كار با آن ابتدا با محلول چربي گيري الكتريكي و يا سيستم اولتراسونيك شستشو داده سپس به خوبي با آب تميز و آنگاه با آب مقطر شتسشو مي دهيم، لازم به يادآوري است از اين مرحله به بعد توجه شود كه قطعات با دست تماس پيدا ننموده و همچنين در هوا خشك نگردند.

2- پس از مراحل فوق و خنثي سازي عوامل احتمالي باقي مانده از تركيبات قليايي و چربي گيري، قطعه را در محلول 5 درصد حجمي اسيد سولفوريك آزمايشگاهي (5 ميلي ليتر اسيد سولفوريك به اضافه 95 ميلي ليتر آب مقطر) وارد نموده و كاملاً شناور مي‌گردانيم، تا كاملاً آلودگي‌ها و نيز اثرات احتمالي باقي مانده عوامل چربي‌گيري از قطعه زدوده گردد.

3- پس از آبكاري قطعه مورد نظر را…

زلال سازي

بعد از خنثي سازي بايستي هيدروكسيد‌هاي رسوب كرده از پساب، جدا شود. اين عمل به طور كامل بر حسب وزن رسوب انجام مي‌شود. هيدروكسيدهاي رسوب كرده را پس از خنثي سازي از پساب جدا مي‌كنند. در صورتي كه ته نشيني به طور كامل انجام نشد به محلول منعقد كننده‌هايي مانند مواد پليمري، آلوم يا سولفات آهن مي‌افزايند.

در برخي موارد استفاده از ppm1 تا 5 پليمر آنيوني كافي است. استفاده از اين فرآيند به عنوان معلق كننده منطقه‌اي در شفاف سازي يا جداسازي تانك معلق‌كننده‌ها رايج شده است تانكي را كه داراي انعقاد كننده است به طور دوره‌اي هر 5 تا 10 دقيقه يك بار با آرامي بهم زده و پس از آن كه ته نشيني به طور كامل انجام شد از هر كاري كه باعث بهم زدن رسوب شود ممانعت

نظری بدهید