ایستگاه پمپاژ آب

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه تصفیه آب

118 صفحه word

فهرست مطالب

فصل اول- مقدمه و تاریخچه  1

مقدمه. 2

تاريخچه تصفيه آب به روش صنعتي.. 3

فصل دوم – اهمیت تصفیه پسابهای صنعتی.. 7

آب و پساب در صنعت… 8

پساب صنعتي  (Industrial Wastewater). 8

مقدار مجاز براي آب مزروعي ( عناصر محلول ) 11

پارامترهاي مهم.. 11

1- اندازه گيري جريان فاضلاب… 11

2- اندازه مواد جامد ( Total Solid ) TS… 11

3- اندازه مواد قابل ته نشيني.. 11

4- تعيين قليائيت : 12

5- اندازه گيري مواد آلي.. 12

6-عوامل مؤثر بر غلظت O2 محلول در آب : 13

7- COD (Chemical Oxygen Demand) : 14

8-  TOC…. 14

9- THOD…. 14

فصل سوم- استاندارد خروجی فاضلاب ها 15

الف- تعاريف… 16

ب- ملاحظات کلي.. 16

ج- جدول استاندارد خروجي فاضلابها 19

فصل چهارم – انواع روشهای تصفیه فاضلاب.. 22

1- روشهاي تصفيه فيزيکي.. 23

2- روشهاي تصفيه شيميائي.. 23

3- روشهاي تصفيه بيولوژيکي.. 23

روشهاي متداول تصفيه فاضلاب صنعتي.. 24

1- تصفيه فيزيکي – شيميايي.. 24

2- تصفيه بيولوژيکي.. 30

2-1 تصفيه بي هوازي.. 33

2-2  تصفيه هوازي.. 39

فصل پنجم- میکروبیولوژی فاضلاب……………………………………………………………………….. 44

الف – شرايط تغذيه و رشد در جمعيتهاي مخلوط ميکروبي.. 46

ب- اثر دما روي رشد ميکروبي.. 47

ج- اثر درجه اسيديته (PH)  روي رشد ميکروبي.. 50

د- نياز رشد ميکروبي به اکسيژن.. 52

ح- منحني رشد ميکروبي.. 52

و- سينتيک رشد بيولوژيکي.. 57

فصل ششم – تصفیه های پیشرفته. 59

1) فاضلابهاي صنعتي ونحوه مقابله با آن.. 60

2) نقش پودر کربن فعال در بهينه سازي سيستمهاي تصفيه فاضلاب صنعتي.. 61

فصل هفتم- استفاده از تالابهای مصنوعی در تصفیه فاضلابهای صنعتی . 82

1) تالابهاي مصنوعي.. 83

2) ساختار تالابهاي مصنوعي.. 83

3) وظايف اجزاء اصلي تالاب… 87

4) حذف فلزات سنگين در تالاب مصنوعي.. 90

5) تصفيه پساب‌هاي صنعتي توسط تالاب‌هاي مصنوعي.. 91

فصل هشتم- مناسب ترین گزینه فاضلاب صنعتی از دیدگاه مدیریت………………………………. 93

– هزينه خريد و راه اندازي.. 100

– راهبري و تعميرات نگهداري.. 102

– دفع مواد زايد. 103

– ملاحظات راهبري.. 104

– دفع آب تصفيه. 104

– دفع مواد زايد حاصل از تصفيه فاضلاب… 105

– مزايا وکمبودها 106

– تجزيه و تحليل منافع اقتصادي.. 107

فصل نهم – گزارش تصفیه خانه غرب مشهد (پرکند آباد) 109

الف- گزارش کلي مراحل تصفيه. 110

ب- توصيف… 111

ج- آزمايشات مهم انجام شده روي فاضلاب… 114

منابع.. 115

خلاصه فایل

مقدمه

گسترش روز افزون جوامع بشري و پيشرفت در زمينه‌هاي صنعتي، هرچند که امتيازات  ويژه اي بهمراه داشته است وليکن مشکلات عديده اي را نيز براي اجتماعات به ارمغان آورده است. يکي از اين مشکلات ، فاضلاب حاصل از اماکن مسکوني و فعاليت واحدهاي صنعتي مي‌باشد. از آنجا که دفع غير صحيح فاضلابهاي خانگي و صنعتي اثرات نامطلوبي بر روي محيط زيست دارد، تصفيه هرچه کاملتر فاضلابها اهميت بيشتري مي‌يابد.

فاضلابهاي خانگي و از آن مهمتر فاضلابهاي صنعتي بعلت داشتن مواد آلي و معدني ، در صورت دفع در محيط باعث آلوده شدن آبهاي سطحي و زيرزميني گشته و در نتيجه استفاده مجدد از آب براي بهترين کاربرد آن با مشکل مواجه مي‌گردد. همچنين استفاده از آب براي مصارف مختلف و نياز شديد به آب در هر منطقه از ايران ، ما را برآن مي‌دارد که از به هدر رفتن آب به هر شکل جلوگيري کرده و با تصفيه فاضلابهاي خانگي و صنعتي که از حجم زيادي نيز برخوردار هستند در جهت تأمين آب مورد نياز قدم برداريم.

حجم فاضلاب يک واحد صنعتي بستگي به عواملي همچون نوع محصول ، نحوه توليد ، ابزار و وسايل و … بستگي دارد. از واحدهاي صنعتي که داراي فاضلاب با حجم نسبتا” بالا و آلودگي بسيار شديد مي‌باشند، واحدهاي کشتاري گاو و گوشفند مي‌باشند.در حال حاضر در اکثر شهرهاي ايران کشتارگاهي جهت ذبح گاو و گوسفند وجود دارد. فاضلاب اين کشتارگاهها بيشتر به چاهها ، رودخانه‌ها ، قنوات متروکه بدون کوچکترين عمليات…

– تصفيه بيولوژيکي

به طور کلي در اکثر موارد ميتوان انواع فاضلاب را به روش بيولوژيکي تصفيه نمود. هدف عمده از تصفيه بيولوژيکي فاضلاب جدا کردن مواد جامد کلوئيدي مي‌باشد. و تغيير در ترکيبات آلي موجود در فاضلاب به طوري که قابليت ته نشيني آن افزوده ميشود و به راحتي ته نشين مي‌شوند. در ضمن تثبيت مواد آلي نيز از اهداف ديگر تصفيه بيولوژيکي مي‌باشد تا در محيط ، مشکلي به وجود نيايد. به طور عمده در فاضلابهاي صنعتي هدف جداسازي يا کاهش غلظت ترکيبات آلي و غير آلي مي‌باشد.

لذا براي حصول اين امر ، در تصفيه بيولوژيکي فاضلاب از انواع اورگانيسم‌ها استفاده مي‌شود،که توده عظيم آن را باکتريها تشکيل مي‌دهند. اهميت باکتريها آنقدر زياد است که مي‌توان آنها را قلب يک تصفيه خانه بيولوژيکي دانست. حذف BOD کربن دار، لخته سازي مواد جامد کلوئيدي غير قابل ته نشيني و تثبيت مواد آلي به روش بيولوژيکي و با استفاده از انواع ميکرواورگانيسم‌ها صورت مي‌پذيرد.

نکته اساسي در طراحي فرآيند تصفيه بيولوژيکي يا انتخاب نوع فرآيند مورد استفاده ، درک فعاليت بيوشيميايي ميکرواورگانيسم‌ها مي‌باشد.

و- سينتيک رشد بيولوژيکي

براي طراحي واحدهاي تصفيه فاضلاب وجود شرايط زيست محيطي کنترل شده امري ضروري است. شرايط زيست محيطي که قابل کنترل مي‌باشند عبارتند از :

درجه حرارت ، PH ، مواد مغذي (Nutrients) و عناصر با مقدار ناچيز (Trace Elements) ، اکسيژن دهي و اختلاط مناسب. کنترل شرايط زيست محيطي اين اطمينان را بوجود مي‌آورد که ، ميکروارگانيسمها يک محيط مناسب براي رشد در اختيار دارند.

جهت اطمينان يافتن از رشد ميکروارگانيسمها، بايستي به آنها اجازه داده شود که براي مدت کافي در درون سيستم براي توليد مجدد باقي بمانند. اين مدت زمان وابسته به آهنگ رشد ميکروارگانيسمها مي‌باشد که مستقيما” در ارتباط با آهنگ سوخت و ساز و يا مصرف مواد غذائي فاضلابها است . فرض بر اينست که در شرايط زيست محيطي کنترل شده مناسب، تثبيت مؤثر فاضلاب توسط کنترل آهنگ رشد ميکروارگانيسمها قابل حصول است.(3)…

5) تصفيه پساب‌هاي صنعتي توسط تالاب‌هاي مصنوعي

تالاب‌هاي مصنوعي ظرفيت تصفيه فاضلاب‌هاي صنعتي را که شامل طيف وسيعي از مواد شيميايي است دارا هستند. به ويژه فنل‌ها و کرزول‌ها که معمولا” توسط فرايندهايي چون جذب سطحي، تخريب مولکول توسط باکتريها، اکسيداسيون و ته نشيني انجام مي‌گيرد. کارهاي انجام شده جهت حذف فنل از آبهاي آلوده توسط Wolverton etal در سال 1976 روي ماکروفيت شناور سنبل آبي در مقياس پايلوت انجام شده است.

وي همچنين گياه Phragmites Communis و Typha-Lalifalia را در محفظه‌هاي جداگانه اي با بستر شني گذاشت و مدت 8 ماه فاضلاب خانگي را بر آنها تأثير داد، سپس کاهش فنل را طي 24 ساعت با کارايي 90% براي سيستم با گياه و 60% براي واحد بدون گياه و کارايي کاهش 70% کرزول را در واحد گياهدار و 58% جهت سيستم بدون گياه مشاهده نمود. تالاب‌هاي مصنوعي هدف ما را از تصفيه فاضلاب تأمين مي‌کنند.

مزيت استفاده از تالاب‌هاي مصنوعي در تصفيه فاضلاب و امکان استفاده مجدد از آب حاصل از تصفيه فاضلاب در درجه اول به علت هزينه بسيار کم آن است.

با استفاده از تالاب مصنوعي مي‌توان بازيافت آب را با صرف هزينه کم عملي کرد و در ضمن بهره برداري اکولوژيکي از آن را افزايش داد. البته بهره برداري اکولوژيکي هدف اوليه نيست ولي از مزاياي بسيار مهم و جانبي اين سيستم تصفيه محسوب…

– دفع مواد زايد حاصل از تصفيه فاضلاب

ماهيت و حجم لجن به نوع تکنولوژي که شما به کار مي‌بريد بستگي دارد مثلا” سيستم ترسيب شيميايي يک ماده آبکي توليد مي‌کند که مي‌توان براي کاهش حجم ، آنرا از يک صافي عبور داد. ممکن است لجن يک آب روغني باشد که بتوان آنرا به عنوان يک ضايعه روغني دور ريخت و يا حتي لجن ممکن است حاوي مواد خطرناک باشد ، اين خطرات ، هزينه دور ريز و حمل و نقل لجن را در نظر بگيريد.

يا يک سيستم پيش ساخته خريداري نمائيد و يا خودتان کار را انجام دهيد. براي نصب و توسعه يک سيستم تعداد زيادي انتخاب وجود دارد، مي‌توانيد همه کارها را خودتان عهده دار شويد و يا از يک فروشنده و يا مشاور بخواهيد که کارها را انجام دهد و يا کارها را بين خودتان و يک مشاور تقسيم کنيد.

اگر کارها را خودتان انجام دهيد اين مزيت را خواهيد داشت که در مورد جنبه‌هاي اجرائي سيستم فاضلاب اطلاعاتي را کسب کنيد و وقتي سيستم… 1371

نظری بدهید