دانلود مقاله راهنمای آزمايشگاه خواص مکانيکی

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه رنگ و حالت الكترونی مولكولها

205 صفحه word

**فهرست ندارد


خلاصه فایل

تاريخچه – امروزه از رنگهاي طبيعي به ندرت استفاده مي گردد زيرا به كمك روشهاي سنيتك رنگهاي ايده آلي از نظر كمي و كيفي توليد ميشوند و چون ساختمان اصلي آنها را آروماتيكها تشكيل ميدهند بنابراين ازذغال سنگ و نفت به عنوان مهمترين منابع طبيعي و اوليه براي آنها محسوب ميشوند . بيش از يك قرن است كه رنگهاي آلي و مصنوعي براي بشر شناخته شده است . در سال 1856 وقتي شيميدان 18 ساله انگليسي به نام ويليام هندي پركين سعي ميكرد كينون راسنتز نمايد به جاي محصول سفيد رنگي كه او انتظار داشت يك ماده بد  شكل سياه رنگ توليد نمود كه برايش قابل توجه و قابل مطالعه بود . از استخراج اين ماده رنگ ارغواني….

فصل 1

رنگ و حالت الكتروني مولكولها

1 رنگ

رنگ نمودي از تاثير متقابل نور مرئي و ماده است و ماده به اين ترتيب رنگي به نظر ميرسد . خود پدييده ديد نيز نتيجه جذب نور توسط شبكيه چشم ميباشد . جذب نور سبب ميشود كه ساختمان پروتوئينهاي چشم در اثر يكسري واكنشهاي شيميايي تغيير يابد و يك رديف پاسخهاي شيميايي داده شود و درنتيجه ، علامت دريافت شده بوسيله عصب نوري به مغز انتقال مي يابد .

تابش نور سفيد به ماده بر حسب ساختمان و حالت سطحي ماده با پديده هاي زير پاسخ داده ميشود :

الف : تمامي پرتوهاي تابيده شده بازتاب يا پخش ميگردند بدين ترتيب ماده سفيد به نظر ميرسد .

ب : تمامي پرتوها جذب ميشوند ، ماده سياه به نظر ميرسد .

ج : قسمتي از پرتو ها بطور انتخابي جذب ميشوند ماده رنگي به نظر ميرسد .

بايد تصريح كرد كه نور سفيد منتشر شده توسط خورشيد تابشهاي الكترو مغناطيسي در ناحيه 400 تا 800 n m  را در بر ميگيرد . در دو سوي طيف مرئي نور از تابشهاي غير مرئي…..

 سرنج ( قرمز سرب ) :

– روش تهيه و كاربرد : قرمز سرب از تكليس ليتارژ ( pbo   ) در يك محيط اكسنده در دماي 350 درجه سانتيگراد بدست ميآيد . واكنش به ارامي انجام ميپذيرد ، اما بايد توجه داشت كه در بالاتر از 470 درجه سامتيگراد واكنش برگشت پذير خواهد بود .

تركيب نهايي هميشه با خود مقداري ليتارژ دارد كه مقدار ان را ميتوان با كنترل درجه اكسايش تنظيم كرد . قرمز سرب يك رنگدانه قرمز مايل به نارنجيس است و خصوصيات فيزيكي آن عبارتند از :

شرح                                              ارقام

سنگيني ويژه                                    8/8

ميزان جذب روغن                              8-7

ثابت انكسار نوري                             42/2

متوسط                                              12-3 ميرومتر

قرمز سرب به سه صورت زير در بازار عرضه ميشود :

نوع اول = قرمز نا پايدار

نوع دوم = قرمز معمولي

نوع سوم = قرمز سرب . مناسب براي مقاصد بند كشي .

مهمترين تفاوت اين سه نوع ، درصد مقدار ليتارژ موجود د رآنهاست ، جدول زير اين اختلاف را نشان مي دهد .

بيشترين ميزان pbo د رنوع سوم است . اين اكسيد بخصوص قابليت واكنش با روغنها را دارد . و محصول عملي يك توده جامد سخت است . بنابراين نوع سوم واكنش سريعي با روغنها خواهد داشت . نوع دوم با روغنها يخشك شونده به آرامي وارد واكنش مي شود . اما رنگ……

فصل 1 – رنگ و حالت الكتروني مولكولها

1 – رنگ

رنگ نمودي از تاثير متقابل نور مرئي و ماده است و ماده به اين ترتيب رنگي به نظر ميرسد . خود پدييده ديد نيز نتيجه جذب نور توسط شبكيه چشم ميباشد . جذب نور سبب ميشود كه ساختمان پروتوئينهاي چشم در اثر يكسري واكنشهاي شيميايي تغيير يابد و يك رديف پاسخهاي شيميايي داده شود و درنتيجه ، علامت دريافت شده بوسيله عصب نوري به مغز انتقال مي يابد .

تابش نور سفيد به ماده بر حسب ساختمان و حالت سطحي ماده با پديده هاي زير پاسخ داده ميشود :

الف : تمامي پرتوهاي تابيده شده بازتاب يا پخش ميگردند بدين ترتيب ماده سفيد به نظر ميرسد .

ب : تمامي پرتوها جذب ميشوند ، ماده سياه به نظر ميرسد .

ج : قسمتي از پرتو ها بطور انتخابي جذب ميشوند ماده رنگي به نظر ميرسد .

بايد تصريح كرد كه نور سفيد منتشر شده توسط خورشيد تابشهاي الكترو مغناطيسي در ناحيه 400 تا 800 n m  را در بر ميگيرد . در دو سوي طيف مرئي نور از تابشهاي غير مرئي براي چشم انسان تشكيل يافته است طول موجهاي بيشتر از 800 n m  نور در ناحيه زير قرمز (I R  ) و طول موجهاي كمتر از 400 n m  در ناحيه فرا بنفش ( U V  ) قرار دارد . بنابر اين رنگ هر جسم يك حالت ويژه از پديده اي بسيار عمومي ، يعني پديده جذب انتخابي است .

در داخل حوزه مرئي ، نوارهاي خيلي باريك طول موجها به رنگهاي كاملا معين مربوط ميگردند . اين رنگها نه تنها از ايجاد نوري با طول موج…..

ب – شناسايي اولترامارين ابي :

  • هدف : ازمايشهاي مربوط به شناسايي اولترامارين ابي و مواد محلول در اب ذيلا توضيح داده ميشود :
  • شناسايي رنگدانه اولترامارين ابي : تقريبا 1/0 گرم از رنگدانه را با اسيد كلريد ريك رقيق ( 1+1) ، به ارامي گرم ميكنيم . درصورتي كه رنگدانه اولترامارين ابي باشد ، رنگ ابي كاملا از بين ميرود و گاز سولفور و سولفيد هيدروژن ازاد خواهد شد . گازهاي حاصل را ميتوانيم از بوي انها تشخيص دهيم . همچنين گازهاي حاصل ، كاغذ اغشته به استات سرب را به قهوه اي رنگ ميكند . حتي گاهي اوقات گرم كردن محلول براي از بين رفتن رنگ ابي ضروري به نظر نميرسد .

3 ) تعين مواد محلول در اب : مقداري اب در يك بشر ميريزيم و مقدار كمكي از اين رنگدانه را نيز به ان ميافزاييم . در اينجا بايستي توجه كرد كه ايا رنگدانه در اب به اساني خيس ميشود يا خير ؟ در صورتي كه رنگدانه بر رروي اب شناور شود ياا اينكه تمايل كمي نسبت به ته نشيني داشته باشد ، يا فقط در اثر بهم زدن ذرات رنگدانه در اب پخش شود ، ميتوان نتيجه گرفت كه اين رنگدانه داراي گروههاي «‌ابگريز » است

5/2 گرم از نمونه را به يك بشر 400 ميلي ليتري انتقال ميدهيم . در صورتي كه بر اساس ازمايشها ي فوق مشخص شد كه نمونه ابگري زاسست ، انرا با چند ميلي ليتر الكل اتيليك اغشته ميكنيم ، ( در صورتي كه رنگدانه ابگريز نباشد ، ازمايشش با الكل اتيليك ضروري نيست . ) پس از ان 250 ميلي ليتر اب اضافه ميكنيم ، و محلول را به مدت 5 دقيقه ميجوشانيم ، و ان را به خوبي بهم ميزنيم  . در ادامه مخلوط را سر د و به يك بالو.ن 250 ميلي ليتري منتقل ميكنيم . 0 در اين صورت انتقال كامل رنگدانه به بالون ضرورت ندارد ) با افزايش مقداري اب حجم ان را به 250 ميلي ليتر ميرسانيم . سپس مخلو ط را تكان ميدهيم و ان را بحال خود ميگذارييم . محلولو زلال قسمت روي انرا با كاغذ صافي ، صاف ميكنيم ، 20 ميلي ليتر اول محلولو صصاف شده را در ييك ظرف قرار ميدهيم و تا تبديل شدن ان به يك جسم جامد . حرارت ميدهيم ، پس از ان ظرف ار در كوره 105 تا 110 در جه سانتيگراد به مدت يك ساعت حرارت ميدهيم و بعد سرد ميكنيم . در پايان نيز ان را وزن ميكنيم . درصد موادد محلول در اب از فرمول زي رمحاسبه ميشود :

100 × وزن ماده باقيمانده به گرم = درصد موادد محلول در اب

16-2-3-3- اهن ابي ( ابيهاي پروس) :

تركيبايت از اهن وجود دارند كه راديكال قروسيانيد اساس تركيبات انهاست . در ساختمان انها فلزات قليليي و يا امونيوم نيز ميتوان ساخت . به انها ابي اهن نيز ميگويند . در تقسيم بندي انها به دو نوع اصلي بر ميخوريم . نوعي كه در ساختمان ان پتاس وجود دارد و ابي برونزي ناميده ميشود .

ابي برونزي و ابي غير برونززي : اين نوع بصورت فرييك پتاسيم فري سيانيد شناخته شده است . و ميتوان ان را به صورت مستقيم و غير مستقيم….

شناسايي شيميايي رنگدانه مس :

  • هدف : اين روش شامل شناسايي شيميايي رنگدانه مس مي شود . اين رنگدانه ها به صورت 1ودر خشك اند و مقداري اكسيد مس نيز به همراه دارند . قبل از اين كه آزمايشي بر روي نمونه رنگدانه مس انجام گيرد ، بايستي آنرا آماده كنيم . براي اينكه ذرات ناهمگون و درشت نيز بايستي به صورت پودر خشك و يكنواخت در آيند . از نونه مورد آزمايش بايد در محل خشك و تاريك نگهداري كرد تا اكسيده نشود . روشهاي مختلفي براي اندازه گيري مقدار مس وجود دارد. ذيلا به دو روش يكي براي اندازه گيري كل مس در نمونه الف و ديگري براي اندازه گيري فلز مس ب اشاره مي شود.
  • الف – اندازه گيري كل مس در نمونه :

يك گرم از نمونه را به دقت وزن مي كنيم و در داخل يك بشر 300 ميلي ليتري قرار مي دهيم ، 100 ميلي ليتر اسيد نيتريك غليظ ( سنگيني ويژه 42/1 ) نيز به آن اضافه مي كنيم ، چند دقيقه  محلول را مي جوشانيم ، سپس 10 ميلي ليتر اسيد پركلريك (70 درصد ) به آن مي افزاييم ، 5 دقيقه آن را حرارت مي دهيم تا بخارات حاصل در فضا معلق شود . سپس مخلوط را سرد و با آب ان را تا 150 ميلي ليتر  رقيق مي كنيم . آنگاه يك ميلي ليتر اسيد نيتريك غليظ و يك گرم سولفات آمونيوم به آن اضافه مي كنيم . سپس يك الكترود پلاتيني را با دقت 1/0 ميلي گزرم وزن مي كنيم . در يك پيل الكترو شيميايي با شدت جريان 2 آمپر براي دو ساعت بر روي الكترود پلاتيني…

نظری بدهید