برق

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه عایق الکتریکی

27 صفحه WORD

خلاصه فایل

اصولاً قسمتهاي عايق ماشينهاي الكتريكي ، ترانسفورماتور ها ،خطوط هوايي و غيره به صورتي طراحي مي شود كه بتوانند به طور مداوم تحت ولتاژ معيني كاركرده و ضمناً قدرت تحمل ضربه هاي ولتاژ را در لحظات كوتاه داشته باشند .

هر نوع تغييرات ناگهاني و شديد در شرايط كاري شبكه، موجب ظهور جهشها يا پالسهاي ولتاژ مي شود . براي مثالمي توان اضافه ولتاژ هاي ناشي از قطع و يا وصل بارهاي زياد به طور يكجا ، جريانهاي اتصال كوتاه ، تغيير ناگهاني مدار و غيره رانام برد .

رعد و برق نيز هنگامي كه روي خطوط شبكه تخليه شود ، باعث ايجاد پالسهاي فشار قوي با دامنه زياد و زمان كم مي شود .

لذا عايق هاي موجوددر ماشينهاي الكتريكي…

ژنراتورهاي سنكرون

تغييرات ولتاژ در ترمينالهاي ژنراتور هاي سنكرون به ميزان 5/0 +تثيري درقدرت نامي نخواه داشت ،ولي در صورتيكه همين تغييرات از 5 % تجاوز نمايد جريان بار را نيز بايد براي هر حالت خاص در مقداري كه به كمك تست و يا محاسبه قابل حصول است معين نمود ، البته در هر حال نبايد قدرت خروجي بيش از مقدار نامي شود .

افزايش بيش از 5% در ولتاژ ماشين موجب افزايش تلفات آهني و نتيجتاً افزايش درجه حرارت خواهد شد كه براي پيشگيري از آن بايد بار خروجي را به ميزان مناسب كاهش داد و نيز اگر ولتاژ نامي از ترمينالهاي ژنراتور بيش از 5% كاهش يابد ، مي توان با افزودن جريان بار (جريان استاتور)قدرت ظاهري…

شرايط غير نرمال دركار موتورهاي و نحوه رفع عيب در آنها

به لحاظ اينكه موتورهاي الكتريكي جز تجهيزات اساسي  حساس مي باشند ،عيوب و نقايصي كه در انها بروزمي كند بايد سريعاً شناسايي و بر طرف گردند .

به همين جهت ذيلاً بعضي از معايب بسيار متداول موتورها و نحوه رفع آنها مختصراً توضيح داده شده است .

1-هنگام راه اندازي يك الكتروموتور اگر جهت گردش آنمعكوس باشد بايد جاي دو فاز مختلف را روي ترمينال عوض نمود .

2- اگر موتوري كه استارت مي شود به حركت در امده ولي توليد صداي غير معمول بنمايد و يا با سرعتي كمتر از مقدار ادي به گردش درآيد ممكن الست در اثر يكي از علل زير باشد :

الف ) قطع يكي از فازهاي استاتور كه اغلب در اثر سوختن يك فيوز يا اشكال در كليد اتوماتيك و يا قطعي در داخل خود موتور به وجود آمده و در برخي موارد نيز ممكن است يك فاز شبكه قطع شده و تعداد زيادي…

بهره برداري و نگهداري از ترانس ها و اتو ترانس ها

ترانسفورماتورهايي كه در نيروگاهها و پستهاي برق بكار برده مي شوند ممكن است كاهنده و يا افزاينده ، دو سيم پيچه يا سه سيم پيچه ، تك فاز يا سه فاز باشند . اصولاً استفاده از يك ترانس سه فاز به جاي سه ترانس تكفاز با ظرفيت معادل مقرون به صرفه تر بوده و بهره برداري و تعميرات ان نيز ساده تر انجام مي پذيرد .

ولي به هر حال در موارديكه حمل يك ترانس سهفاز به محل بهره برداري مشكل بوده و يا ترانس سه فازي با ظرفيت مورد نظر وجود نداشته باشدعملاً از سه ترانس تك فاز استفادهمي نمايند .امروزه ترانسها با ولتاژهاي مختلفي تا 750 كيلو ولت و ظرفيت تا چندين صد هزار كيلو ولت آمپر نيز ساخته مي شوند .

در حاليكه در ظرفيتهاي 10MVA به بالا…

نظری بدهید