دانلود مقاله

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه كامپوزيت هاي زمينه فلزي تقويت شده باآلياژهاي حافظه شكلي 63ص

خلاصه و نمونه:

کامپوزیت ها [1]

بسیاری از فن آوریهای نوین به موادی نیاز دارند که ترکیب غیر معمولی از خواص را با آلیاژهای فلزی ، سرامیکی و پلیمرهای معمولی حاصل نمی آید بدست می دهد . به عنوان نمونه مواد مورد نیاز درسفینه های فضائی ، زیر دریائی ها و کاربردهای حمل و نقل از این قبیل است که باید در عین چگالی کم ، استحکام سفتی و مقاومت به سایش و ضربه نیز وجود داشته باشد .از اينرو نياز به مواد

جديدي به نام كامپوزيت ميباشد. کامپوزیت عبارت است از هر ماده چند فازی که سهم برای بدست آوردن مواد با استحکام و به ویژه استحکام به وزن بالا، می توان رشته هایی با مدول کشسانی و استحکام بالا را در یک زمینه فلزی یا پلیمری قرار داد. در کامپوزیت ها که مواد مرکب هم نامیده می شوند، دو یا چند ماده در مقیاس ماکروسکوپی با هم ترکیب….

1-3- خواص مکانیکی کامپوزیت ها:

در حالت کلی کامپوزیت ها غیر همگن و آنیزوتروپ هستند. برای مطالعه وبحث بیشتر درباره خواص مکانیکی کامپوزیت ها باید به دو جنبه اصلی آنها یعنی خواص مکانیکی ذرات و خواص مکانیکی  خود جسم پرداخته شود.

مکانیک ذرات به بررسی رفتار کامپوزیت ها در مقیاس میکروسکوپی می پردازد و خواص مکانیکی  مواد تشکیل دهنده را بررسی می کند. مکانیک جسم به بررسی رفتارکامپوزیت ها با فرض هموژن بودن می پردازد و تأثیر مواد تشکیل…

)مواد زمینه

گستره وسیعی از فلزات و آلیاژها را می توان به عنوان مواد زمینه به کار برد .

3-1) زمینه های متداول در کامپوزیت های فلزی

3-1-1) آلومینیوم و آلیاژهای آن

آلیاژهای آلومینیوم به دلیل چگالی کم و استحکام، چقرمگی و مقاومت به خوردگی عالی آنها ، به طور گسترده در صنایع خودرو سازی و هوافضا مورد استفاده قرار گرفته اند .به عنوان مثال ، آلیاژ هایAL-Zn-Mg-Cu,AL-Cu-Mg از جمله آلیاژ های بسیار مهم رسوب سختی شونده می باشند .آلیاژهای آلومینیوم را می توان به اقسام ریختگی ، کار پذیر و پیر سخت شونده طبقه بندی نمود . برخی از عملیات متداول پیر سختی یا رسوب سختی برای آلیاژ های آلومینیوم به شرح زیر است :

–   t4  : محلول سازی، کوئنچ کردن و سپس پیر سازی در دمای اتاق یا « پیر سازی طبیعی ».

–  t6: محلول سازی ، کوئنچ کردن و سپس در دمای بالاتر از دمای اتاق ( 190-120 سانتی گراد ) یا « پیر سازی مصنوعی ».

–   t7x: محلول سازی ، کوئنچ کردن و فرا پیر سازی ( فرتوت سازی ).

–  t8xx: محلول سازی ، کوئنچ کردن، کار سرد و پیر سازی مصنوعی .

دمای محلول سازی نوعا بین….

-2-4) پرس و تفجوشی

این تکنیک ساده و تقریبا ارزان مشتمل بر عملیات پرس و تفجوشی پودر ها می باشد.  این سیستم های کامپوزیتی نوعا در دمایی تفجوشی می شوند که مقداری فاز مذاب نیز ایجاد گردد. فاز مذاب به داخل خلل و فرج نمونه پرس شده جریان یافته و در نتیجه محصول کامپوزیت کاملا متراکم می شود ( بدون آنکه واکنش های فصل مشترک رخ دهند ). به طور خاص باید به کامپوزیت هایWC/Co که معمولا کاربید های سمانته خوانده می شوند ، اشاره نمود در واقع این کامپوزیت ها کسر حجمی زیادی از ذرات WC هستند که در زمینه نرم کبالت توزیع شده اند . این کامپوزیت ها به طور گسترده در ادوات ماشین کاری ، حفاری چاه های نفت…

-2-3) تاثیر واکنش های فصل مشترکی بر رفتار کامپوزیت

واکنش های فصل مشترکی می توانند نقش بسیار مهمی در تخریب کامپوزیت های زمینه فلزی تقویت شده با رشته های پیوسته ایفا نمایند. در کامپوزیت های زمینه تیتانیمی تقویت شده با رشته های پيوسته ايفا نمايند.در كامپوزيتهاي زمينه تيتانيمي تقويت شده با رشته هاي SCS-6 ، پوشش غنی از کربن رشته با زمینه تیتانیمی وارد واکنش شده و لایه های تردی ازTICوTi5Si3 ایجاد خواهد کرد . در کامپوزیتAlتقویت شده با رشه بور ، در دماهای پایین 500 درجه سانتی گراد در فصل مشترک ترکیب AlB2 تشکیل می شود . بارگذاری کششی در محور طولی باعث ایجاد ترک های محیطی در لایه واکنش کرده می شود؛ این….

روش هاي توليد

روش هاي توليد كامپوزيت هاي هوشمند شامل موارد متعددي است. براي توليد اين كامپوزيت ها بايد ابتدا اهداف توليد بررسي شوند، مانند اينكه هدف بررسي ترمومكانيكال ميباشد،ياصرفا مكانيكي مانند تست هاي خستگي وآزمايشات شكست.اين كامپوزيت ها را مي توان با استفاده از روش هايي كه در فصل قبل در مورد  كامپوزيت هاي زمينه فلزي بيان شد توليد نمود ،اما يكسري روش هاي متداول در اكثر نمونه هاي توليد شده جهت بررسي هاي آزمايشگاهي استفاده شده اند كه بران ها پرداخته ميشود.

متالوژي پودر عمده ترين روش…

 

نظری بدهید