پلی كربنات

توضیحات محصول

دانلود پایان نامه پلی كربنات

 94 صفحه WORD

مقدمه

مصرف پليمرهاي پلي كربنات، پليمرهاي كه با گروه –O-C-O- بهم متصل هستند، از ز مان گزارشات اوليه بسيار رشد كرده است Report 1969) (PEP .  تضمين  رشد آينده اين صنعت با افزايش شركتهاي جديد به 6 توليد كننده سابق اين ماده نشان داده شده است رشد تكنولوژي، شامل افزايش گريدهاي با كاربرد خاص، امكان رقابت پلي كربنات‌ها را در مصارف مختلف فراهم كرده است.

پلي كربنات‌ها در بين پليمرهاي مختلف از لحاظ پايداري ابعادي مقاومت ضربه و شفافيت بسيار برجسته مي‌باشند. مقاومت در برابر شعله آن خوب بوده و توسط بهبود دهنده‌هايي بهتر شده تا گريد خاصي توليد شود. با وجود اينكه پليمرهاي ديگر و فلزات در تعدادي از خواص بتنهايي بهتر از پلي كربنات مي‌باشد، اما نياز به تركيبي از خواص مختلف باعث مي‌شود كه پلي كربنات بعنوان تنها امكان انتخاب شود.

از سوي ديگر كمي مقاومت در برابر حلالها يك اشكال عمده در بسياري از كاربردها مي‌باشد. بطور كلي پلي كربناتها در تمامي رشته‌هاي مهندسي پلاستيك رقابت مي‌كنند، كه از مصارف عمده آن مي‌توان به شيشه‌ها، علامات و روشنايي …

خلاصه

بعد از 7 سال افزايش ساليانه 20% مصرف در ايالات متحده آمريكا، بيش از 60% در سال 1973 افزايش يافت. افزايش در سال 1974 با توجه به منحني‌هاي مقدماتي برابر %10 بود كه احتمالاً كمتر از مقدار واقعي آن مي‌باشد. با ظرفيت جديد توليد، ميانگين افزايش توليد ساليانه 20% يك پيش‌بيني قابل قبول براي كليه محلهاي توليد مانند اروپاي غربي، ايالات متحده و ژاپن مي‌باشد.

مصرف به ميزان تجارت بود و همچنين  به كمبود محصولات رقابتي بستگي خواهد داشت. توليد آن با كمبود مواد اوليه ممكن است محدود شود.بعد از 15 سال از تجاري شدن پلي كربنات، ظرفيت كلي جهان كمتر از 500 ميليون پوند بر سال مي‌باشد.

از نقطه نظر رقابتي، تجارت توسط باير، توابع آن موباي و جنرال الكتريك كنترل مي‌شود. يك سرمايه كلان در فروش و سرويس تكنيكي نياز مي‌باشد تا اين حكمفرمايي شكسته شود. جنرال الكتريك 75 ميليون دلار فقط در مت ورنون و ايندين فاسيليتي  (Inelian facilyties) سرمايه‌گذاري كرده است.

يكي از مهمترين چيزهاي مورد نياز تعدد گريدهاي مختلف مي‌باشد. گريدهاي جديد خواص زيادي از جمله مقاومت در برابر شعله، مقاومت در برابر آسيب، مقاومت در برابر اشعهuv ، تركيب سفتي و مقاومت ضربه، مناسب بودن براي قالب‌گيري چرخشي و همچنين مناسب بودن براي فومهاي ساختاري را دارا هستند.

رشد عمده اخيراً در تهيه شيشه، Lighting و علامات مي‌باشد. بعنوان شيشه نشكن پلي كربنات‌ها به موقعيت رزين‌هاي آكريليك نفوذ كرده‌اند روم و هاس در حل ورود به بازار شيشه‌هاي پلي كربنات از طريق خريد دستگاههاي ورق‌سازي و تجارب از شركت رولند…

جنبه‌هاي تكنيكي

در كنار پيشرفت‌هاي تكنولوژي، در سالهاي اخير توجه به محيط زيست و ايمني بيتشر شده است. كليه اين فاكتورها در طراحي‌هاي اين گزارش و همچنين گزارش بروز شده PEP50 در نظر گرفته شده است. همچنين مقالات اخير اثر جدي خوردگي فلزات تجهيزات را بر روي پايداري پلي كربنات‌ها نشان مي‌‌دهد. در نتيجه مواد مقاومتري نسبت به قبل در اينجا مشخص شده‌اند. در نتيجه تغييرات پروسس از دو گزارش نبايستي مستقيماً مقايسه شوند.

فژنيزاسيون محلولي منجر به حلاليت پليمر و منومرهاي واكنش نداده در متيلن كلرايد حاوي پيريدين و هيدروكلريد آن مي‌شود. شستشو با آب اسيدي پيريدين و هيدروكلرايد آن را از بين مي‌برد. اما تأثيري در از بين بردن منومر ندارد منومر و پليمرهاي با جرم  ملكولي پايين ( اليگومر) بويژه در پليمرهايي كه با غذا در تماس هستند نامطلوب مي‌باشند. از بين بردن كامل اين اجزا با يك سيستم رسوب 2 مرحله‌اي امكان پذير است. ضد حلال تازه (هپتان) در تماس با ماده جدا شده، مايع شامل منومر و اليگومر را حل كرده و دو غاب‌ حاصل از صافي عبور مي كند. ماده عبور كرده از صافي در مرحله اول پليمر را رسوب مي‌دهد. ماده عبور كرده از صافي…

وضعيت صنعت

كاربردهاي پلي كربنات بدليل پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي توليد پليمر  و تجهيزات بهمراه قيمت قابل رقابت بسيار افزايش يافته است. با پيشرفت تكنولوژي گريدهاي مختلفي هم اكنون در دسترس مي‌باشد.

جدول 3-1 گريدها و طراحي هاي مختلف توليدكنندگان پليمر خالص بهمراه توليد كنندگان آلياژها و پليمرهاي تقويت شده را نشان مي‌دهد. اين اطلاعات از طريق مجلات، مقالات تهيه گرديده و توسط تعدادي از توليد كنندگان بازنگاري شده است.

شيميايي ميتسوبيشي گاز، (Mitsubishi Gas chemicd) كه در جدول 3-1 نوشته شده  است، جانشين شيميايي ميتسوبيشتي ادوگاوا (Mitsubishi Edogawa)  بوده كه در گزارش PEP 50 آورده شده است.

يكي از پيشرفتهاي مهم از گزارش PER 50 ، قالب گيري بادي مي‌باشد كه در آن يك روده حول يك هسته تزريق شده و سپس به شكل قالب باد مي‌شود. پلي كربناتي كه براي اين منظور توليد مي‌شود، كه نيازي به رفتار غير نيوتني ندارد ، هم قيمت گريد تزريق استاندارد مي‌باشد كه بايستي بگونه‌اي فرآيند شود تا رفتار غيرنيوتني از خود نشان بدهد.

علاوه بر اين، قالبگيري تزريقي بادي مشكلات مربوط به كاركردن و بازيافت قطعات كوچك و اضافي كه در قالبگيري اكستروژن بادي وجود دارد  را ندارد. بنا به اين دلايل مصرف قالبگيري بادي ترزيقي روز  به روز براي پلي كربنات همانند پليمرهاي ديگر رشد مي‌كند. محصولات موباي و باير براي قالبگيري بادي استفاده مي‌شود اما در جدول 3-1 در ستون مربوط نوشته نشده است.

بنا بدلايل ايمني، مصرف گريدهاي مقاوم در برابر شعله روز بروز افزايش مي‌يابد. بنابراين گريدهاي جديد به بازار معرفي مي‌شوند. بنابراين تغييراتي در نام گريدها مانند SE و NB مورد انتظار است زيرا كلمات «خود خاموش كن «self extinguishing » و «آتش نگير non burning» از نظر مصرف كنندگان مي‌تواند گمراه كننده باشد.محصولات جديد شامل گرانولهاي قابل فوم شدن و پودرهاي قابل تزريق‌گيري چرخشي مي‌باشد. گرانولهاي قابل فوم، به صورت اشياء با دانسيته كم، فوم با سلولهاي بسته كه مي‌توانند توسط پيچ‌ مانند چوب بهم…

شرح فرآيند

فرآيند پليمريزاسيون در اين بخش همانند آنچه در گزارشهاي پيشين گفته شده بر روز رساني شده اند. اطلاعات جديد به نحوي كه توضيح داده مي شود در نظر گرفته مي شود. فرآيند پليمريزاسيون محلول شسته شده آلي را فراهم مي كند كه با افزودن ضد حلال هپتان، پليمر رسوب مي كند. اين روش در گزارشهاي قبلي نيز براي جدا سازي پليمر استفاده شده است. روش تبخير بدليل امكان تشكيل ژل در پره هاي همزنها بسيار هزينه بر است. به همين دليل تنها متفاوت اساسي بين اين طراحي و طراحي قبلي در اين قسمت است. ساير قسمتها مانند طراحي قبلي مي باشد. شرح مختصري از شرح فرآيند كه مطابق با طراحي قبلي است در ادامه آورده مي شود.

قليا، آب و پاراترشياري بوتيل فنل با مقادير اندازه گيري شده به تانكر اختلاط اضافه مي شود( محلول5 تا 10  در صد هيدروكسيد سديم) بيس فنل A بوسيله روش نيوماتيك حمل و وزن كشي مي شود و به تانكر وارد مي شود. عامل كاهش دهنده سولفيت سديم نيز پس از وزن شدن به مخزن اضافه مي شود مقدار قليايي اضافه شده برابر با مقدار بيس فنل A بعلاوة پاراتر شياري بوتيل فنل است در نتيجه مخلوط بصورت نمك حل مي شود.

از مخلوط كن براي همزدن استفاده مي شود. در محلول حاصل نيتروژن  دميده مي شود تا هرگونه اكسيژن محلول را خارج كند.سپس به مخزن خوراكدهي فرستاده مي شود تا بطو دقيق با نسبت حجم مشخص به فرآيند خوراكدهي…

بهبود خواص

پلي كربناتهاي بر پايه بيس فنل A خواص دارند كه استفاده از آنها در بسياري از كاربردها سودمند مي‌سازد. با اين وجود. اغلب در يك كاربرد خاص امكان دارد نياز به تقويت يك ويژگي‌ داشته باشيم، در حالي كه ساير خواص مفيد يا حتي شاخص باشند. زماني كه سعي مي‌شود يك ويژگي از پليمر تقويت شود، امكان دارد، يك يا چند خاصيت ديگر ماده آسيب ببيند. براي مثال، مواد افزودني براي افزايش مقاومت در برابر شعله، مي‌تواند پايداري حرارتي را كاهش دهد.

براي تقليل اين تأثير مواد پايدار كنندة حرارتي ممكن است اضافه شوند. در نتيجه پايدارسازي حرارتي با افزودني‌ها مي تواند براي توليد مواد مقاوم در برابر شعله لازم باشد اين عوامل باعث مي‌شوند كه دسته‌بندي پتنتها مبهم باشد. همچنين يك ماده افزودني مي‌تواند بيشتر از يك خاصيت را بهبود ببخشند. بايد توجه داشت كه  برخي از پتنتهايي كه در جهت بهبود خواص بثبت رسيده‌اند، شامل تغييراتي در بخش توليد پليمر يا جداسازي…

مقاومت ضربه

گريدهاي مقاوم در برابر ضربه پلي كربنات براي آلياژسازي با پليمرهاي ديگر طراحي مي شوند تعدادي از روشهاي افزايش مقاومت ضربه بصورت پتنت موجود مي‌باشد و در جدول 5-11 خلاصه شده‌اند. ما اطلاعاتي از اينكه آيا هيچكدام از اين روشها بصورت تجاري درآمده اند يا نه در دست نداريم. در بين اين روشها، برجسته‌ترين روش، روشي است كه فاكتور پخش ملكولي ( ناهمگوني) را كاهش دهد كه به متوسط جرم ملكولي عددي و وزني مربوط مي‌شود.

علاوه بر روشهاي ارائه شده در اينجا ، روش آلايد كمكال (Allied chemieal) كه در آن از يك حلال ضعيف در مرحله پليمريزاسيون استفاده مي شود بايستي در نظر گرفته شود. سرد كردن ناگهاني قطعات قالبگيري شده و نورد سرد هم از راههاي مؤثر در افزايش مقاومت ضربه…

.

.

.

در این صفحه خلاصه ای از محصول مورد نظر شما قرار داده شده است جهت دریافت و خرید متن کامل پایان نامه و  مقاله و یا فایل نرم افزاری مربوطه بر روی گزینه اضافه کردن به سبد خرید که در بالای صفحه قرار دارد سپس پرداخت را کلیک کنید که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قابل پرداخت می باشد و بلافاصله بعد از پرداخت انلاین به صورت خودکار لینک دانلود مربوطه فعال می گردد

 

 

 

 

 

 

 

 

نظری بدهید